Bedrijven

Cruisebedrijf biedt bodemprijzen om klanten terug te winnen

Door Chris Koenis··Aangepast:
© ANPCruisebedrijf biedt bodemprijzen om klanten terug te winnen
RTL

De grootste rederij ter wereld Carnival wil deze zomer nog gaan varen met cruiseschepen, tegen extreem lage prijzen. Het is het eerste grote cruisebedrijf dat een heropening aankondigt na de uitbraak van het coronavirus, dat op veel schepen voor problemen zorgde.

Carnival heeft 1 augustus omcirkeld in zijn agenda. Dan wil het weer passagiers rondvaren, in eerste instantie in thuismarkt Amerika, vanuit havens in de staten Texas en Florida. Dat meldt persbureau Bloomberg maandagavond.

De gehele cruisesector ligt sinds medio maart al stil. Door besmettingen zaten op veel schepen passagiers gevangen in hun eigen hut, soms zelfs wekenlang. Ook vielen er meerdere doden, onder meer op het cruiseschip Diamond Princess bij Japan.

Coronacrisis: 21 besmettingen op cruiseschip bij San Francisco
Lees ook

Coronacrisis: 21 besmettingen op cruiseschip bij San Francisco

Imagoschade

De virusuitbraak heeft voor enorme imagoschade gezorgd in de sector. Om klanten terug te winnen biedt Carnival kortingen aan van 28 dollar per dag, omgerekend iets meer dan 25 euro. Een vijfdaagse cruise naar Mexico kost slechts 139 dollar, inclusief eten, wat voor veel mensen goedkoper is dan thuisblijven.

Het bedrijf werkt de komende maanden met experts en ambtenaren aan manieren die varen weer mogelijk moet maken en belooft tegenover Bloomberg dat de gezondheid en veiligheid van zijn gasten en bemanning niet in gevaar komen.

Koers stijgt weer

Beleggers waarderen de aankondiging in ieder geval. Het aandeel Carnival steeg na de aankondiging met 4,7 procent tot 14,58 dollar. Daarmee heeft het bedrijf nog een lange weg te gaan: het aandeel daalde dit jaar ruim 70 procent.

Lees meer over
CruiseVakantieCoronavirus