Just Eat Takeaway koopt Grubhub uit VS voor 6,4 miljard euro
Just Eat Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd, blijft op overnamepad. Het neemt voor 7,3 miljard dollar (6,4 miljard euro) het Amerikaanse Grubhub over. Daarmee wordt het bedrijf het grootste online bezorgbedrijf buiten China.
De consolidatie in de markt voor maaltijdbezorging gaat snel. Begin dit jaar won Takeaway.com de slag om het Britse Just en nu al is de volgende deal er.
Met het Amerikaanse Grubhub is er nu een akkoord over een overname. Daarbij telt Just Eat Takeaway.com 7,3 miljard dollar neer voor de branchegenoot uit de VS.
Betaling in aandelen
Het bod van Just eat Takeway.com op Grubhub ligt 60 procent boven de recente beurskoers. Beleggers in Grubhub krijgen geen contanten, maar aandelen voor hun belang. Daarmee worden zij aandeelhouder in de nieuwe combinatie. Bij elkaar krijgen de oude aandeelhouders van Grubhub een belang van zo'n 30 procent in de nieuwe onderneming.
De resterende 70 procent is dus voor de bestaande aandeelhouders van Just Eat Takeaway.com. Het hoofdkantoor van Just Eat Takeaway.com blijft in Amsterdam.
Uber
Just Eat Takeaway.com zet met de aankoop de eerste stap in de VS. Met de overname werd Uber de pas afgesneden. Uber was ook geïnteresseerd in Grubhub, maar het bedrijf vist achter het net en krijgt er juist een sterke concurrent bij in de VS.
Het verschil tussen Just Eat Takeaway.com en Grubhub aan de ene kant en Uber aan de andere kant is dat Takeaway.com vooral een bestelsite/app is. Het bezorgen gebeurt voornamelijk door restaurants zelf, terwijl Uber wel zelf bezorgt. Jitse Groen, oprichter van Takeaway.com, ziet niets in het bezorgen van maaltijden.
Koers daalde gisteren
Gisteren berichtte de Wall Street Journal al op basis van ingewijden dat er gesprekken tussen Just Eat Takeaway.com en Grubhub plaatsvonden. Just Eat Takeaway.com bevestigde toen in een kort persbericht dat er 'vergevorderde gesprekken' plaatsvonden.
Beleggers waren daar toen niet van gecharmeerd. De koers van Just Eat Takeaway.com daalde gisteren met ruim 13 procent. Het aandeel staat daarmee over 2020 overigens nog wel in de plus, 4 procent om precies te zijn.
Overnamemachine
Takeaway.com groeit snel: op eigen kracht én door overnames. Eind 2018 sloeg Takeaway.com een grote slag toen het in Duitsland de activiteiten van Delivery Hero kocht. Beide waren in een gevecht verwikkeld over dominantie op de Duitse markt, de grootste in Europa. Groen heeft vaker gezegd dat er in elke grote markt uiteindelijk maar één grote speler overblijft.
Met de aankoop van Delivery Hero in Duitsland werd Takeaway.com dat. Groot voordeel daarvan was dat Takeaway.com een flink deel van de marketingkosten kon schrappen. In plaats van twee grote spelers in Duitsland is er nu immers nog maar één. Takeway.com gaf vóór de overname ook veel uit aan marketing om de grootste te worden in Duitsland.
Takeaway.com kan in Duitsland voortaan alle bestelling via één platform laten lopen, zie Jos Versteeg van InsingerGilissen toen.
Autonome groei
Ook op eigen kracht groeit Takeway.com hard. In het eerste kwartaal steeg het aantal bestellingen (zonder Just Eat) met de helft. Dat kwam vooral door de forse groei n Duitsland van maar liefst 126 procent. Die grote stijging in Duitsland kwam mede door de overname van de activiteiten van Delivery Hero in dat land.
In Nederland was de groei 11 procent en in andere markten waar Takeaway.com een leidende positie heeft 18 procent. Het bedrijf geeft pas bij de publicatie van de halfjaarcijfers, weer gegevens over omzet en resultaat.