Gapend gat in winkelstraat dreigt door coronacrisis
De coronacrisis gaat voor kaalslag zorgen in de winkelstraten in steden en dorpen. Door de maatregelen om het virus onder controle te krijgen, hebben ook trouwe fans van fysieke winkels online shoppen als alternatief ontdekt. Het grootste slachtoffer? De modebranche.
Door de corona-uitbraak wordt veel meer online gewinkeld, ook door mensen die dat voor maart dit jaar niet deden. Zij hebben de smaak nu te pakken, blijkt uit een onderzoek van Colliers, een internationaal opererend vastgoedbedrijf.
In een representatieve steekproef onder 2000 Nederlanders geeft ruim een derde aan dat zij in de toekomst meer online gaan shoppen.
50-plussers hebben online shoppen ontdekt
Dat geldt ook voor ondervraagden die ouder dan 50 zijn. Opvallend, want dat is een groep die tot de crisis nog trouw naar de winkel ging voor kleding, elektronica en de dagelijkse boodschappen.
Dat deze ongeveer 2,2 miljoen Nederlanders zijn ook meer via de tablet of smartphone gaan kopen, heeft grote gevolgen, aldus Colliers.
Hardste klap in modebranche
De modebranche zal de grootste klap krijgen, omdat fysieke kledingwinkels het al jaren moeilijk hebben. Ook voor speelgoed, huishoudelijke apparaten, boeken en tijdschriften zullen consumenten nog minder naar de stad gaan dan voorheen.
Alleen voor zaken waar het wel fijn is om fysiek te passen, zoals bij dure artikelen die je eens in de paar jaar koopt zoals een bril of fiets, gaan mensen nog naar de winkel.
En dus zijn er minder winkels nodig, verwacht Colliers. Het bedrijf schat dat komend jaar ongeveer 150.000 vierkante meter winkeloppervlak zal verdwijnen. De modebranche is goed voor 100.000 meter, wat neerkomt op 2,4 procent van alle Nederlandse modewinkels of zo’n beetje alle winkels in de Arnhemse binnenstad.
Boodschappen bezorgen
Uit het onderzoek komt een duidelijke winnaar naar voren: de thuisbezorgafdeling van supermarkten. Voor de pandemie uitbrak deed omgerekend één op de tien Nederlanders de weekboodschappen vanuit de luie stoel en dat aantal steeg. Zo'n 260.000 huishoudens liet in de afgelopen maanden voor het eerst boodschappen thuisbezorgen.
Omdat consumenten die de boodschappen al online deden vanwege de crisis nog meer lieten thuisbezorgen, draaiden bezorgdiensten van supermarkten overuren. Die groei ging zo hard, dat nieuwe klanten op een wachtlijst kwamen of hun bestelling pas weken later bezorgd kregen.