Coolblue waagt zich op Duitse markt met bezorging over de grens
Coolblue steekt de grens over naar Duitsland. De Rotterdamse webwinkel begint vandaag in de regio-Düsseldorf met het bezorgen en installeren van televisies, wasmachines en andere producten.
De keuze voor Düsseldorf is vooral praktisch. "Het is lekker dichtbij: van Tilburg naar Düsseldorf is minder ver dan van Tilburg naar Groningen", zegt oprichter en directeur Pieter Zwart tegen NRC Handelsblad. De spullen komen namelijk uit het distributiecentrum in Tilburg en worden via een overslagcentrum in Venlo bij Duitse klanten bezorgd.
Eerste stap
Het bedrijf, dat vorig jaar een omzet van 1,5 miljard euro haalde, heeft veertig Duitssprekende koeriers in dienst genomen om de laatste kilometers van het bezorgproces te doen. Na Düsseldorf wil het bedrijf ook in andere steden in Nordrhein-Westfalen gaan bezorgen.
Verder dan die Duitse deelstaat reiken de plannen nog niet. "We gaan stap voor stap. In Nordrhein-Westfalen alleen al wonen net zoveel mensen als in héél Nederland", aldus Zwart tegen de krant. Het bedrijf zoekt al wel naar een locatie om een fysieke winkel te openen in een Duitse stad.
In totaal heeft het bedrijf, dat in 1999 werd opgericht, twaalf fysieke winkels in Nederland en België, waar het in 2007 actief werd. "We zijn nu klaar voor Duitsland", zegt Zwart.
Concurrentie Amazon
In eerste instantie gaat het bedrijf alleen grote producten bezorgen. De reden? Amazon. De Amerikaanse onlinereus (omzet 280,5 miljard dollar in 2019) levert grofweg een op de twee pakketjes af van alle online aankopen in Duitsland.
Om daar tegenop te kunnen boksen wil Coolblue zich onderscheiden met service, zoals snelle levering en het netjes bezorgen inclusief montage en het meenemen van het oude apparaat. Dat is alleen lonend bij grote artikelen, zoals wasmachines en ander witgoed.