Biertap dichtgedraaid

Dramatisch halfjaar voor Heineken: verlies van 300 miljoen euro

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© PA MediaDramatisch halfjaar voor Heineken: verlies van 300 miljoen euro
RTL

Heineken lijdt zwaar onder de coronacrisis. De biergigant maakte in de eerste zes maanden een verlies van maar liefst 300 miljoen euro. De lockdowns in veel landen zijn funest gebleken voor de bierverkoop.

Dat maakte Heineken vanochtend bekend in een onaangekondigd halfjaarbericht. De definitieve cijfers komen pas in augustus.

Dieptepunt in april

De omzet daalde met 16,4 procent. Dat had grotendeels te maken met dat er simpelweg minder drank werd verkocht, maar ook de prijzen stonden onder druk. De omzet per verkochte hectoliter daalde met 3,6 procent.

Het dieptepunt werd in april al bereikt. Vooral in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en in Oost-Europa ging het erg beroerd. Daar daalde de omzet met percentages rond de 15 procent. In de rest van Europa en Azië liep de omzet iets minder dan 10 procent terug.

Meer bier in de supermarkt

Dat de schade in Europa relatief nog meeviel, komt vooral omdat Heineken hier een sterke positie heeft als supermarktmerk. Daar werd zelfs veel meer bier verkocht dan normaal.

Toch kreeg de winst ook in Europa harde klappen, omdat het bedrijf vooral veel geld verdient aan de verkoop van bier in de horeca, en dat lag voor een groot deel van het tweede kwartaal helemaal stil.

Half miljard aan afschrijvingen

De winst voor afschrijvingen daalde al met al met bijna 76 procent. Die afschrijvingen waren niet te verwaarlozen. Het bedrijf schreef voor 550 miljoen euro af in het tweede kwartaal op materiële en immateriële bezittingen. In de korte update gaf Heineken hierover verder niet meer informatie.

Beleggers zijn bedroefd over de resultaten. Het aandeel staat rond 09.30 uur 4 procent in de min. 

Lees meer over
Heineken