KFC stopt door corona met slogan 'it's finger lickin' good'
Kentucky Fried Chicken trekt zijn handen even af van de bekende slogan 'Finger Lickin' Good'. De slogan wordt al 64 jaar gebruikt door de fastfoodketen, maar is tijdens de coronacrisis een beetje ongepast, vindt het bedrijf zelf ook. Het past niet bij de hygiënemaatregelen waar we ons met zijn allen aan moeten houden.
"Onze slogan voelt nu niet helemaal gepast", schrijft Kentucky Fried Chicken op zijn eigen website. Dus voorlopig is de slogan wereldwijd niet meer te zien in advertenties.
Wanneer de slogan wel weer ingezet wordt, is onduidelijk. Maar hij komt hoe dan ook terug als weer gepast is.
Campagne eerder al in opspraak
Het is niet voor het eerst dat KFC ingrijpt in zijn marketingstrategie. In het Verenigd Koninkrijk werd een reclamecampagne teruggetrokken toen er ophef ontstond over een reclamefilmpje.
Het filmpje was een montage waarop mensen te zien waren die hun vingers aflikten, na het eten van de kip, met klassieke muziek op de achtergrond. Niet bepaald handig nu er juist allerlei hygiënemaatregelen zijn om de verspreiding van het coronavirus in te dammen.
Er kwamen klachten binnen bij de Britse reclamecodecommissie. Die onderzocht de klachten niet, omdat KFC al had besloten de reclame niet meer op tv uit te zenden.
Snoepfabrikant Hershey paste in maart ook al reclames aan waarin twee mensen snoeprepen uitdeelden aan mensen op straat. In de reclames was ook te zien dat de mensen elkaar knuffelden en de hand schudden. En dat is ook niet in lijn met alle voorschriften.