Snelgroeiende markt

Heineken stort zich op iets anders dan bier: hard seltzer

Door RTL Z··Aangepast:
© GettyHeineken stort zich op iets anders dan bier: hard seltzer
RTL

Heineken stort zich ook op iets anders dan het brouwen van bier. Het bedrijf gaat het in de Verenigde Staten populaire drankje hard seltzer maken.

Heineken introduceert het nieuwe drankje onder een nieuw merk: Pure Piraña.  Als eerste komt het op de markt in Mexico, een van de belangrijkste markten voor Heineken, en Nieuw Zeeland.

Heineken zegt in te willen springen in de markt voor het met name in de VS snel populair geworden drankje hard seltzer. Hard seltzer is een mix van mineraalwater met een fruitsmaak en 5 procent alcohol. Heineken brengt het in 9 smaken op de markt. 

Hard seltzer gaat hard in de VS en straks ook in Nederland (als het aan deze jongens ligt)
Lees ook

Hard seltzer gaat hard in de VS en straks ook in Nederland (als het aan deze jongens ligt)

Minder dikmakend

Hard seltzer is aan een sterke opkomst bezig. Waar de Amerikaanse bierconsumptie dalende is, stijgt die van hard seltzer omdat het wordt gezien als gezonder en minder dikmakend. Met name twintigers en dertigers willen gezondere alcoholische drankjes. Een van de makers van hard seltzers profileert zich dan ook met slogans als 'glutenvrij' en 'met slechts 100 calorieën'.  Ook Heineken meldt trots op het blikje dat het drankje slechts 96 calorieën telt. 

"We zien steeds meer mensen die zoeken naar een alcoholhoudend drankje met weinig calorieën", zegt  commercieel directeur Jan Derck van Karnebeek van Heineken. "Het gevolg is een snelle groei van de hard seltzer categorie. Met Pure Piraña gaan we mee in die evolutie van wat de klanten willen. En onderzoeken we kansen voor groei van onze activiteiten’.

Een promotie-evenement van hard seltzer in Denver.© Getty
Een promotie-evenement van hard seltzer in Denver.

Groeimarkt

De verwachtingen zijn gigantisch. De markt voor hard seltzer bedraagt volgens Grand View Research dit jaar 4,5 miljard dollar (3,8 miljard euro). Dat groeit in 2027 uit tot 14,5 miljard dollar. Marktonderzoeksbureau Nielsen noemt het een ‘grote bedreiging’ voor andere alcoholische dranken en stelt dat drankbedrijven ‘de mogelijkheden in deze groeimarkt niet mogen missen.’

In tegenstelling tot mixdrankjes zit er geen suiker in hard seltzer, waardoor de caloriewaarde een stuk lager ligt. En omdat het alcoholpercentage 5 procent is, mag het gewoon in de supermarkt worden verkocht. Bekende hard seltzer merken in de Verenigde Staten zijn White Claw en Truly. 

Lokale productie

Heineken begint met de introductie van het drankje in Mexico en Nieuw Zeeland en onderzoekt de uitbreiding naar andere landen. Het drankje wordt in lokale fabrieken in de twee landen gemaakt. 

Heineken maakt ook appelcider en voor sommige landen ook alcoholvrije maltdranken en energie- en frisdranken. Het bedrijf maakte vorig jaar 214 miljoen hectoliter bier, 5,6 miljoen hectoliter cider en telt 167 brouwerijen wereldwijd.  

De blikjes hard seltzer van Heineken zien er zo uit.© Heineken
De blikjes hard seltzer van Heineken zien er zo uit.
Lees meer over
HeinekenAlcoholische drankenBierVerenigde StatenMexicoNieuw-ZeelandNederland