Corona-baas Nederland: 2021 jaar van waarheid voor biermarkt
Hij introduceerde Bud in Nederland, net voor de coronacrisis uitbrak. Een crisis die ook nog eens dezelfde naam draagt als een van de meest populaire bieren die zijn bedrijf verkoopt. Nicolas Bartholomeeusen, baas van AB InBev Nederland, is ondanks dat optimistisch. "Volgend jaar zal sowieso weer een goed jaar worden."
AB InBev, wereldwijd de grootste bierverkoper, is hier in Nederland juist de uitdager. Het moet opboksen tegen het machtige Heineken. Dat doet het met bekende namen als Hertog Jan, Jupiler, Leffe, Corona en sinds vorig jaar ook met Bud.
Dat bier wordt nu een jaar verkocht, grotendeels dus aan de man gebracht tijdens de uitbraak van het coronavirus. Desondanks zijn ze bij de brouwer tevreden. "We verkochten in het eerste jaar 100.000 hectoliter van Bud, dat zijn ongeveer 40 miljoen biertjes", aldus Bartholomeeusen. Die verkoop is te vergelijken met die van Leffe in ons land.
Lichtpuntje
Een redelijke verkoop, maar nog niet het succes dat sommigen hadden verwacht. Al is de topman tevreden. "De doelstelling was bekend worden bij 18- tot 35-jarigen, met een marktaandeel van meer dan 1 procent. Met uitschieters in de grote vier steden in de Randstad. Dat is gelukt. In sommige steden hebben we 4 tot 5 procent van de markt in handen."
Een lichtpuntje, want AB InBev heeft (net als concurrent Heineken) tot nu toe een zwaar jaar. "Ik zou liegen als ik zeg dat we geen last hebben van de Covid-19-crisis. We hebben daar wel echt veel last van."
Brouwers hard geraakt in eerste maanden
Zowel Heineken als AB InBev zagen de inkomsten en de winst flink teruglopen in de eerste zes maanden van dit jaar.
De omzet bij AB InBev daalde met 13 procent, naar 21,3 miljard euro. De winst: 76 miljoen euro. Dat was een daling van maar liefst 98 procent.
Bij Heineken zag het er nog slechter uit in de eerste helft van het jaar. De omzet ging met bijna 20 procent naar beneden en kwam uit op 9,2 miljard euro. Sprake van winst was er niet: er werd bijna 300 miljoen euro verlies gedraaid.
Gratis bier
De meeste pijn zat hem in het tweede kwartaal, toen sprake was van een lockdown. "Toen verkochten we geen druppel bier aan de horeca, een zeer belangrijke klant." Een klant die ze financieel moesten ondersteunen, terwijl er op dat moment niet veel binnen kwam.
"We gaven kortingen aan horecaeigenaren, maar ook gratis bier na de lockdown. Bier dat in grote tanks zat en niet meer houdbaar was, werd kosteloos vervangen. Allemaal om te zorgen dat ze met een schone lei konden beginnen", legt Bartholomeeusen uit.
Best oké
Het grootste leed leek achter de rug. De zomerperiode was volgens de topman 'eigenlijk best oké'. "Horecagelegenheden die een terras hadden, deden het best goed. Dat liep zo tot halverwege september."
De periode dat de strengere maatregelen van kracht werden. Die hadden invloed op de horeca en dus automatisch weer op AB InBev. "We blijven met de horeca in gesprek gaan, over hoe we ze kunnen helpen. Al verkopen wij natuurlijk ook minder."
Thuisdrinkers
En hoe. Uit cijfers van de brancheorganisatie blijkt dat de bierverkoop in de horeca dit jaar met 40 tot 50 procent is afgenomen. Deels omdat kroegen een tijd dicht zaten, deels omdat ze niet lang open kunnen zijn. Verder omdat er dit jaar vooralsnog geen grote evenementen plaatsvinden. Er daar verkoopt AB InBev (normaal gesproken) juist miljoenen biertjes.
"We zien wel een shift van de horecaverkoop naar de supermarkt. De verkoop daar is echt met dubbele cijfers gestegen. Alleen is het thuisdrinken helaas niet genoeg om die klap van de horeca op te vangen."
Of de bierbrouwer de sector op dezelfde manier als eerder dit jaar gaat helpen, tijdens de lockdown? "Wij hebben ook maar beperkte middelen helaas. We hopen niet dat er een tweede lockdown zal plaatsvinden in Nederland, dat voorop. Als die situatie zich opnieuw voordoet, dan gaan we met ondernemers in gesprek."
Tanks met bier
Al hebben de horecaeigenaren geleerd van de eerste lockdown. Eerder werden enorme tanks met bier besteld, nu slaan ze liever fusten in. "Een tank van 1000 liter vullen ze nu liever niet. Dat is ook iets dat wij ondersteunen. Een fust kan je zes maanden goed houden, een tank in principe drie."
Veel problemen voor het bedrijf en de topman, die met zijn 32 jaar pas twee jaar de baas is over de Nederlandse biermarkt. Toch blijft hij opvallend optimistisch. "Ik wil echt niet spreken van een verloren jaar. Dat is een stap te ver. We winnen marktaandeel, introduceerden Bud."
Alleen de klap voor de horeca, dat vindt Bartholomeeusen een tegenslag dit jaar. "Die klap moeten we verwerken, samen met onze horecapartners. Maar ik durf wel te zeggen dat ik trots en tevreden ben met de andere pijlers."
Uitdagend voor de cijfers, maar een mooie leerschool voor hoe je moet omgaan met een crisis.
Mooie leerschool
Hij kijkt uit naar 2021. Het jaar dat er een vaccin belooft te komen en de verwachting is dat evenementen weer kunnen plaatsvinden. Cafés weer volop draaien en restaurants weer vol (mogen) zitten. "Dat wordt wel het jaar van de waarheid. We willen heel graag weer terugkeren op het niveau van 2019. Idealiter gaan we daar volgend jaar zelfs overheen."
De jonge topman hoopt dat Bud het beter gaat doen, meer marktaandeel pakt. Maar ook dat het biermerk Corona verder groeit. Eerder bleek al dat juist dat bier het goed deed in de gelijknamige crisis.
Groei: dat woord staat volgend jaar centraal bij de bierbrouwer. Voor Bartholomeeusen zijn derde jaar als ceo.
"Ondanks dat de crisis op dit moment best uitdagend is voor de cijfers, is het wel een mooie leerschool voor hoe je moet omgaan met een crisis. Hoe flexibel en snel je moet zijn in je handelen. Dat is best interessant."