Online boodschappen doen? Supers momenteel overbelast
Wie zijn boodschappen thuis wil laten bezorgen of afhalen bij een pick-uppoint, kan vaak pas na het weekeinde terecht. Klanten van Albert Heijn bestellen zelfs zo massaal, dat online boodschappen doen daar nu onmogelijk is.
Veel klanten leken vandaag hun bezorg- of afhaalmoment alvast te reserveren, in aanloop naar de nieuwe coronamaatregelen. "Wij zien het aantal online bestellingen de afgelopen dagen weer toenemen. We maken daar ook melding van op onze site", zegt een AH-woordvoerder.
In de persconferentie vanavond kondigde premier Rutte een aantal maatregelen aan die winkels en het winkelend publiek direct raken. Zo worden koopavonden verkort en worden mensen opgeroepen om zoveel mogelijk thuis te blijven.
In het weekeinde
Eerder vandaag was het nog mogelijk om bij Albert Heijn een bezorg- of afhaalmoment te kiezen. Wie morgen de weekboodschappen in huis wilde hebben, kwam echter van een koude kermis thuis. De dagen tot het weekeinde zaten bij Albert Heijn veelal hartstikke vol.
Ook bij concurrent Jumbo is het dringen bij de digitale kassa. Bestellen via de website kan nog wel, maar ook bij de Veghelse keten heb je de boter, kaas en eieren vaak op zijn vroegst in het weekeinde in huis. Hetzelfde geldt voor supermarktketen Hoogvliet.
Het is niet voor het eerste dat supermarkten een flinke stijging zien in de online bestellingen. Tijdens de eerste lockdown, een halfjaar geleden, liep het ook storm. Toen waren door de drukte de bezorgmomenten die je bij Albert Heijn kon kiezen in maart al een week vooruit volgeboekt.
Extra distributie
Online concurrent Picnic, die inmiddels meer dan een half miljoen klanten bedient, ziet het aantal bestellingen en downloads van de app oplopen. "Zoals eigenlijk altijd als de coronamaatregelen strenger worden", zegt een woordvoerder.
De wachtlijsten om actieve klant te worden, die in mei nog behoorlijk opliepen, zegt Picnic nu snel weg te kunnen werken. "We hebben inmiddels een extra distributiecentrum geopend in Apeldoorn, ons grootste."
Er zijn ook supermarkten die de problematiek niet zeggen te herkennen. Dekamarkt bijvoorbeeld, onderdeel van Detailresult. "We zien nog geen hamstergedrag in onze winkels", zegt een woordvoerder. Toch is het ook daar lastig om je online bestelde boodschappen voor het weekeinde in huis te hebben.
Oproep
Ben jij recent weer meer online je boodschappen gaan doen in plaats van in de supermarkt zelf? Dan komen we graag met je in contact. Laat in de comments op FB weten waarom je liever online je boodschappen doet of stuur ons een PB.