Nieuwe aandelen of nationalisatie?

Air France-KLM in de knel: '10 miljard euro extra nodig'

Door Michaël Niewold··Aangepast:
© Archieffoto ANPAir France-KLM in de knel: '10 miljard euro extra nodig'
RTL

Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM kan maar beter zorgen dat het goede vrienden blijft met de Franse en Nederlandse overheid. Het bedrijf heeft misschien wel 10 miljard euro extra nodig en de kans dat banken of beleggers dit aan het bedrijf willen uitlenen is heel klein, schatten analisten. 

Het bedrijf leed tot nu toe een verlies van ruim 6 miljard euro dit jaar en verwacht dat het vierde, nu lopende kwartaal ook beroerd zal zijn. En dus moet Air France-KLM op zoek naar geld, ondanks de 10,4 miljard aan noodsteun van de Franse en Nederlandse staat. 

© RTL Z

Dankzij die miljardensteun heeft het bedrijf 12,4 miljard in kas, maar dat is zo op, verwachten analisten. Ze wijzen op het gemiddelde van een half miljard per maand dat het bedrijf in het afgelopen halfjaar verbrandde. 

VEB: 10 miljard nodig

Het bedrijf heeft daarom nog eens 10 miljard euro aan extra leningen nodig, berekende de VEB. "Met covid is het ook in 2021 nog niet afgelopen en dus heb je waarschijnlijk een uitgifte nodig van aandelen of andere vormen van financiering van rond de 10 miljard", zegt Paul Koster, voorzitter van de belangenvereniging voor beleggers. 

Het bedrijf had eind september al een negatief eigen vermogen van 4,6 miljard en dat zal het komende half jaar oplopen tot 7 miljard, verwacht Koster. "Reken daar nog drie miljard buffer bij om niet meteen opnieuw geld op te hoeven halen, en je zit aan tien miljard", rekent hij voor. 

"Het wordt een lange zware winter."

De komende maanden zijn dus cruciaal, alleen niemand weet hoe die zullen verlopen. "Zolang landen in lockdown zijn, is er nauwelijks inkomen. En dus is het onmogelijk om in te schatten hoeveel geld je nodig hebt", zegt Mark Manduca, luchtvaartspecialist van de Britse zakenbank Citigroup. "Ze zien door de bomen het bos niet."

Het grootse probleem: de meest lucratieve bestemming voor maatschappijen zoals Lufthansa en AF-KLM is Noord-Amerika en daar wordt nu nauwelijks op gevlogen. Wanneer dit wel kan, is onzeker. "Het wordt een lange zware winter voor ze", verwacht Manduca.

Geen V- maar W-vormig herstel

Zolang er geen zicht is op een medicijn, durven mensen niet te boeken, aldus een analist die niet bij naam genoemd wil worden omdat het bedrijf waar hij voor werkt ook als adviseur betrokken is bij de ontwikkelingen rond de luchtvaartmaatschappij. "Het probleem is de tweede golf: er was gerekend op een V-vormig herstel, maar het blijkt een W-vorm te zijn." De komende drie kwartalen zijn daarom cruciaal, verwacht hij. 

Om die door te komen, is nieuw kapitaal waarschijnlijk onvermijdelijk. De schuldenberg wordt op een gegeven moment te hoog, en dan moeten maatschappijen 'terug naar de bron', zoals Manduca dat zegt. "Financiering." Daar zijn meerdere opties voor. "Verkopen van onderdelen, toestellen of schuld omzetten naar aandelen", somt hij op.

Nieuwe aandelen? 'Geen optie'

Nieuwe aandelen uitgeven is geen reële optie volgens hem. "Ze hebben een te hoge schuld om geld op te halen van de markt", legt hij uit. Met de huidige onzekerheid over de luchtvaart is er geen enkel pensioenfonds dat zal investeren in het bedrijf, vult zijn collega aan. 

Dat wordt een hele complexe operatie, denkt ook Koster. "Stel dat je 10 miljard wil ophalen, dat is tien keer de huidige marktwaarde van het bedrijf. Dat is bij beleggers niet op te halen."

"Ze hebben een te hoge schuld om geld op te halen van de markt."

Meer staatssteun

En dus zal de overheid verder moeten bijspringen. De meest voor de hand liggende optie volgens de door RTL Z geraadpleegde analisten is dat de staatsleningen van in totaal 4 miljard uit het noodsteunpakket worden omgezet naar aandelen.

Dat verlaagt de schuld, die eind september 9 miljard bedroeg. Een consequentie is alleen dat de Nederlandse en Franse staat een groter belang krijgen in het bedrijf. 

Een nationalisatie of het opsplitsen van het bedrijf ligt minder voor de hand. Air France-KLM weer opsplitsen is een slecht idee, ondanks het 'slechte huwelijk'. De twee zusterbedrijven kunnen niet zonder elkaar. "Als ze ieder op zichzelf moeten gaan onderhandelen over contracten met leveranciers, zijn ze slechter af", legt de anonieme analist uit. En nationalisatie dan? Het is mogelijk, maar niet per se nodig, denkt hij. "Het gaat om nieuw kapitaal, daar hoef je niet alle aandelen voor op te kopen", legt hij uit. 

Meerdere opties

Het bedrijf heeft zichzelf tot mei volgend jaar de tijd gegeven om nieuw kapitaal op te halen. Er worden meerdere opties onderzocht en besproken met de belangrijkste aandeelhouders, laat woordvoerder Maureen Sluiter desgevraagd weten. 

Behalve de Franse en Nederlandse heeft AF-KLM nog vier grote aandeelhouders: de twee luchtvaartmaatschappijen Delta Air Lines en China Eastern Airlines en twee investeringsmaatschappijen. 

Eerst goedkeuring Hoekstra

Een klein doch niet onbelangrijk detail: zolang het bezuinigingsplan van KLM nog niet is goedgekeurd door minister Hoekstra van Financiën, heeft het bedrijf een nog veel acuter probleem. Geen goedkeuring betekent namelijk dat er geen geld uit het huidige steunpakket wordt overgemaakt naar KLM. 

Het bedrijf heeft de vakbonden nu een ultimatum gesteld. Zij moeten beloven dat het loonoffer dat zij moeten doen in ruil voor de overheidsteun, net zo lang duurt als de steun. En die loopt tot 2025. KLM heeft de bonden tot morgenmiddag de tijd gegeven om akkoord te gaan. 

Lees meer over
Air France KLM