Run op thuissportapparaten, fietstrainers wereldwijd uitverkocht
De verkopen van thuisfitnessapparaten als loopbanden, crosstrainers en roeiapparaten gaan door het dak. Dat blijkt uit een rondgang van RTL Z. Thuissporten is populair sinds de coronacrisis. De trend zorgt voor een gigantische omzetstijging bij bedrijven die deze apparaten verkopen.
Wie dit najaar een fietstrainer wil kopen, moet even geduld hebben: 'U bent volgend jaar aan de beurt'. De apparaten, waar je je racefiets in kunt hangen zodat je binnen kunt trainen, zijn namelijk overal uitverkocht.
Ook op Marktplaats is de schaarste goed te merken. Fietstrainers van wel vier jaar oud worden tegen nieuwprijs aangeboden.
Propvolle containers
Het tekort is een gevolg van de coronapandemie. Door de lockdown kwamen fabrieken in China, waar veel onderdelen vandaan komen, stil te liggen.
"Inmiddels draaien de fabrieken weer, maar nu hapert het transport naar Europa", zegt Job Pijpers van 2moso, een bedrijf dat fietstrainers van het Amerikaanse merk Wahoo importeert. De containers die van Azië naar Europa gaan, zitten propvol.
Huiver voor de sportschool
Terwijl het aanbod stagneert, is de vraag naar thuissportartikelen juist geëxplodeerd. Thuissporten is populair. "Sportscholen zijn met de lockdown natuurlijk een tijdje dicht geweest en nu ze weer open zijn, zie je dat mensen huiverig zijn om erheen te gaan", zegt Joep van de Ven.
Zijn webwinkel, betersport.nl biedt artikelen aan voor thuissporten, zoals loopbanden en crosstrainers. "Onze omzet is dit jaar van 10 naar 25 miljoen euro gestegen", aldus Van de Ven.
Hollands glorie
Het Nederlandse Truekinetix, opgericht in 2016, profiteert ook volop van de thuissporttrend. Vorige maand bracht de startup een gerobotiseerde indoorfiets op de markt.
Deze machine, waarbij een robot ervoor zorgt dat de pedalen precies de juiste weerstand hebben, kost 3250 euro. Wie er eentje wil, moet achteraan aansluiten. De leveringstijd is 8 weken.
Dumbells en pilatesringen
Ook bol.com signaleert een run op thuissportartikelen. Fitnessproducten als dumbells en pilatesringen zijn aan het begin van de coronacrisis ruim twintig keer meer verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Hoewel sportscholen weer open zijn, blijft de vraag nog steeds ruim vier keer hoger.
Investeerders ruiken kansen op de thuissportmarkt. De Chinese fitness-app Keep, dat online sportoefeningen aanbiedt, haalde in mei 67 miljoen euro. Hiermee groeide Keep uit tot een unicorn, een bedrijf dat meer dan een miljard waard is.
Hippe yogabroekenmaker
Zwift ontving een paar maanden geleden zo'n 400 miljoen euro groeigeld. Dit softwarebedrijf maakt een virtuele fietswereld voor indoorfietsers.
Lululemon, maker van hippe yogabroeken, legde in juni een kleine half miljard euro op tafel voor de startup Mirror, dat een soort passpiegel en lpad in één maakt, waarmee interactieve yogalessen gevolgd kunnen worden.
Duizelingwekkende stijging
Ook beleggers lopen warm voor het thuissporten, ondanks de leveringsproblemen. De koers van Peloton Interactive, een leverancier van interactieve fitnessapparatuur, is op jaarbasis met zo'n 200 procent gestegen.
De omzet steeg in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2021 met 230 procent naar 636 miljoen euro. Het achtjarige bedrijf heeft inmiddels een beurswaarde van 26 miljard euro.
Surplace
Mooi voor al die bedrijven, maar de consument die op zijn fietstrainer zit wachten, moet dus een surplace maken. "Wij verwachten begin 2021 weer te kunnen leveren. Pas in april zijn alle achterstanden weggewerkt", verwacht importeur Job Pijpers.