Retail-solidariteit

Albert Heijn stopt met handdoekenstunt na woedend bericht HEMA-ceo

Door Paul le Clercq··Aangepast:
Albert Heijn stopt met handdoekenstunt na woedend bericht HEMA-ceo
RTL

Albert Heijn stopt met een handdoekenaanbieding nadat het de wind van voren kreeg van HEMA-topman Tjeerd Jegen. Hij verwijt de supermarktketen die tijdens de lockdown wel open mag blijven niet solidair te zijn met concurrentie die verplicht dicht is. Albert Heijn zegt dat het stopzetten van de campagne niets te maken heeft met het bericht van Jegen.

"Dit is blijkbaar retail-solidariteit, middenin een lockdown waarbij niet-essentiële winkels gesloten worden en de supermarkten niet-essentiële non-foodproducten in de ramsj gooien." Met die post op LinkedIn haalt HEMA-ceo Tjeerd Jegen hard uit naar Albert Heijn.

Jegen is woest omdat de supermarktketen twee handdoeken voor de prijs van één aanbod.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Actie afgebroken

Albert Heijn zegt wel degelijk rekening te houden met de concurrentie in lockdowntijd en stelt dat de handdoekenactie een foutje was. Na de afkondiging van de lockdown op 14 december is besloten om terughoudend te zijn met acties van producten die te koop zijn in winkels die gedwongen dicht moeten. De folder voor afgelopen week was toen echter al gedrukt. Dat gebeurt vier weken van tevoren, zegt woordvoerder Anousjka Aspeslagh.

Er zou geen tijd zijn geweest om een nieuwe folder te drukken. Besloten is toen om de handdoekenactie wel afgelopen week te laten doorgaan, maar na die ene week te stoppen. Normaal lopen de aanbiedingen voor regulier non-food drie weken, aldus Aspeslagh.

Op de website van Albert Heijn was de aanbieding vanochtend nog wel te zien, maar die had er al af moeten zijn en deze wordt nu verwijderd, aldus Aspeslagh.

'Wees terughoudend'

Albert Heijn had terughoudender moeten zijn, vindt Kitty Koelemeijer, hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. "Albert Heijn heeft al veel extra omzet in de schoot geworpen gekregen, mede doordat de horeca dicht is", zegt ze. "Om hier dan duidelijk voordeel uit te halen vind ik op zijn zwakst gezegd onhandig."

Ze denkt wel dat dit een samenloop van omstandigheden is. Albert Heijn zal de actie al lang van tevoren hebben gepland, denkt Koelemeijer.

Vanochtend stond de aanbieding van Albert Heijn nog online, inmiddels niet meer.
Vanochtend stond de aanbieding van Albert Heijn nog online, inmiddels niet meer.

'Huichelachtig

Andere retailexperts halen juist uit naar Jegen en HEMA. "Huichelachtig gedrag", vindt retailexpert Paul Moers het bericht van Jegen. 

"Een paar weken geleden wilde HEMA zelf ook open tijdens de lockdown. Het verhaal was dat zij rompertjes verkopen die van essentieel belang zijn."

'Zelf niet-collegiaal'

Moers vindt dat Jegen eerst HEMA zelf op orde moet krijgen. Hij verwijt hem dat hij door HEMA's te openen in het buitenland de keten op de rand van de afgrond bracht. In plaats daarvan had Jegen de focus op de Nederlandse winkels moeten leggen, aldus Moers.

HEMA is een 'zeurend kindje' met een ceo die zichzelf oncollegiaal gedraagt door zich zo te uiten op LinkedIn, vindt Moers.

'Niet chic'

Het is niet chic van Jegen om in het bericht mensen uit de top van Albert Heijn en Ahold Delhaize te noemen, vindt ook retailexpert Rupert Parker Brady.

Hij vindt het ook niet heel stijlvol dat Jegen hen ervan beticht dat zij ervan profiteren dat alle niet-essentiële winkels dicht zijn. Verder verkopen supermarkten al decennia niet-essentiële producten, zegt hij. "Als je die lijn doortrekt dan zouden ze nu ook geen boeken of pannen kunnen verkopen."

Hij zegt de frustratie van HEMA wel te kunnen begrijpen, maar hij wijst ook op Blokker die medewerkers producten die in de webshop zijn gekocht laat bezorgen. HEMA doet dit niet. Het zou verstandig zijn als de keten daar heel snel mee aan de slag gaat, aldus Parker Brady.

'Click & collect'

Een woordvoerder van HEMA laat weten dat de keten het kabinet vraagt om het mogelijk te maken bestellingen uit de webshop op afspraak te laten ophalen door klanten. 

"Bouwmarkten mogen het wel en PostNL en andere bezorgers lopen volledig vast", aldus HEMA-woordvoerder Frederike van Urk.

Lees meer over
Tjeerd JegenAlbert HeijnHEMABlokkerRetailDetailhandel