Parfumerieketen Douglas sluit 500 winkels, mogelijk ook in Nederland
De Duitse parfumerieketen Douglas sluit zo’n 500 van de circa 2400 winkels in Europa. Of en hoeveel er in Nederland sluiten, is nog niet bekend. Douglas heeft hier 112 winkels.
Het Duitse retailbedrijf kondigde de aanstaande winkelsluitingen vanochtend aan, tijdens de presentatie van de jaarcijfers.
Baanverlies
Op thuismarkt Duitsland gaat Douglas 60 van de 430 winkels sluiten. Als gevolg daarvan verliezen zo'n 600 werknemers hun baan.
Daarnaast kondigt het bedrijf aan vooral in Zuid-Europa te gaan snijden in het winkelbestand. Een woordvoerder sluit tegenover persbureau ANP niet uit dat er ook in Nederland filialen verdwijnen.
Douglas telt 112 winkels in Nederland, deels franchisevestigingen. Als er hier ook ruim een op de vijf winkels zou sluiten, gaat dat om zo'n 23 winkels. Volgens een woordvoerster is er echter geen sprake van 'geforceerde en grootschalige sluitingen' bij de vestigingen in Nederland.
Verschuiving naar online
Het bedrijf maakt pas na het weekend bekend welke winkels gesloten worden. Eerst wil Douglas het eigen personeel inlichten.
Volgens topvrouw Tina Müller is de sanering van het winkelbestand noodzakelijk als gevolg van de verschuiving van verkopen naar online en het inzakken van de omzet van de traditionele winkelvestigingen die daarvan het gevolg is.
Die trend is nog versneld door de uitbraak van de corona-epidemie en de gedwongen winkelsluitingen. Douglas verwacht met de sanering jaarlijks zo'n 120 miljoen euro te besparen.
Omzetdaling
De 2400 winkels en de webshop van Douglas waren afgelopen boekjaar 2019-2020 goed voor een omzet van 3,2 miljard euro. Dat is een daling van zo'n 300 miljoen euro ofwel 6,4 procent ten opzichte van het jaar ervoor.
Ruim een kwart van de omzet, ofwel 822 miljoen euro boekte Douglas via zijn webshop. Dat was een stijging van ruim 40 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Schotse immigrant in Duitsland
De geschiedenis van Douglas gaat terug tot 1821, toen de Schotse immigrant John Sharp Douglas een zeepfabriekje in Hamburg opende. Na zijn dood kwam de fabriek in andere handen, maar bleef de naam bewaard.
Vanaf 1910 werden de eerste zes parfumeriewinkels geopend, die de naam Douglas in licentie kregen. De fabriek bleef los van de parfumerieketen zeep, zonnebrand en tandpasta produceren tot de jaren negentig.
Pas vanaf 1969 werd het winkelnetwerk serieus uitgebreid, nadat de retailactiviteiten waren overgenomen door een ondernemer die ook snoepwinkels exploiteerde. In 1973 volgde de eerste buitenlandse overname, in Oostenrijk. Vanaf de jaren tachtig expandeerde het winkelbedrijf verder in Europa, onder meer in Nederland.
Investeringsmaatschappij CVC bezit sinds 2016 een meerderheidsbelang van 85 procent in Douglas. Een jaar later deed het bedrijf enkele overnames in Spanje en Italië. Als gevolg daarvan zou Douglas momenteel in Zuid-Europa een relatief grote overlap van winkels hebben.