DEEN doekt op: supermarktketen verkocht aan drie concurrenten
Familiebedrijf DEEN verdwijnt uit het supermarktlandschap. De 80 winkels van de keten worden verkocht aan Albert Heijn, Vomar en DekaMarkt.
Ook de distributiecentra in Hoorn en Beverwijk, evenals het hoofdkantoor, staan in de etalage, maakte DEEN dinsdag bekend.
Merendeel naar AH
Van de 80 winkels moeten er 39 overgaan naar Albert Heijn, 22 naar Vomar Voordeelmarkt en 19 naar DekaMarkt. Met de vakbonden en ondernemingsraden van de betrokken partijen wordt de komende tijd het sociaal plan afgestemd.
Alle winkelmedewerkers behouden in ieder geval hun baan. Voor de overige medewerkers wordt ingezet op maximaal baanbehoud.
De overname moet nog wel worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. DEEN verwacht dat de verkoop in de tweede helft van het jaar rond is.
Strategische keuze
De keuze om de boedel te verkopen, is een strategische, geeft de directie aan. "De supermarktketen zou met het oog op de toekomst flink moeten investeren in de mechanisatie van de logistiek en e-commerce", staat in de aankondiging van de overname.
Die investeringen zouden zo hoog oplopen, dat het de familie Deen en de directie de strategische keuze hebben gemaakt om de supermarktketen te verkopen.
Financiële details over de overname zijn niet bekendgemaakt. DEEN viel onder inkooporganisatie Superunie. De inkoopcondities van die organisatie zijn afgeschermd en worden niet bekendgemaakt aan Albert Heijn.
Oer-Hollands familiebedrijf
Directeur Leendert van Eck, die de keten sinds 2016 aanstuurt, noemt de overname een 'moeilijke maar logische stap'. "Om toekomstbestendig te zijn, zijn forse financiële inspanningen nodig, maar de familie heeft een andere keuze gemaakt", zegt hij in het persbericht.
De algemeen directeuren van de kopende partijen zeggen zich erop te verheugen dat ze filialen van het oer-Hollandse familiebedrijf aan hun eigen formule kunnen toevoegen.