Reorganisatie bij Makro raakt honderden werknemers
Bij de Nederlandse groothandelsketen Makro verliezen enkele honderden werknemers bij een reorganisatie hun huidige baan. Zij moeten solliciteren op nieuwe functies bij hun werkgever. Het gaat om bijna 9 procent van het huidige personeelsbestand van het verlieslatende bedrijf.
Gisteren kreeg een deel van de 3400 werknemers van de zeventien Nederlandse Makro-vestigingen een brief, waarin de reorganisatie wordt aangekondigd.
Verliezen
Makro Nederland is een dochterbedrijf van de Duitse groothandelsgigant Metro. Het Nederlandse bedrijfsonderdeel is goed voor 2.350 voltijdsbanen en een omzet van bijna 800 miljoen euro.
Afgelopen jaren leed Makro Nederland flinke verliezen. Afgelopen boekjaar, dat eind september afliep, bedroeg het verlies ruim 45 miljoen euro. Een jaar eerder was dat een min van bijna 55 miljoen euro.
Makro is drie jaar geleden met een nieuwe directie onder leiding van Paulo Peereboom begonnen met een ommekeer, die het bedrijf toekomstbestendiger moet maken. De huidige reorganisatie maakt daar deel van uit.
Reorganisatie
In de brief schrijft de groothandel haar verkooporganisatie 'anders in te richten en het werk opnieuw vorm te geven in andere, nieuwe functies'. Dat betekent dat ruim 200 voltijdsfuncties vervallen. Omgerekend gaat het om zo'n 300 werknemers. Zij kunnen solliciteren op een nieuwe functie binnen het bedrijf.
Makro zegt zoveel mogelijk werknemers te willen behouden, maar geeft niet aan hoeveel er naar verwachting moeten vertrekken. "Uiteraard proberen we waar mogelijk boventallige medewerkers intern te herplaatsen."
Lager salaris
Volgens een toelichting voor het personeel zouden er 209 voltijdsfuncties verdwijnen, en 296 nieuwe functies bijkomen. Woordvoerster Marleen Acket bevestigt die aantallen, en benadrukt dat door de reorganisatie per saldo dus 'meer banen worden gecreëerd'.
Volgens een betrokkene vallen veel nieuwe functies echter in lagere loonschalen. Ook kunnen de arbeidstijden ongunstiger uitvallen, omdat de groothandel de werknemers graag op piekuren tussen 11.00 en 20.00 uur in de winkels wil hebben.
Pijnlijk
De betrokkene noemt de timing van de reorganisatie 'pijnlijk', omdat deze volgt op een periode dat de werknemers als gevolg van de coronadrukte en kerstperiode extra hard hebben moeten werken. "Net nu we in wat rustiger vaarwater komen, krijgen we dit voor onze kiezen en moeten we solliciteren op nieuwe functies."
Woordvoerster Acket erkent dat het een drukke tijd voor de winkelmedewerkers is geweest. "Maar het hele proces verloopt heel zorgvuldig, in overleg met de vakbonden en de ondernemingsraad."
Werktijden
Ook bevestigt zij dat de werktijden in de nieuwe functies kunnen worden aangepast. "Wij willen een optimale bezetting om onze klanten op de beste manier te ondersteunen, ook op de piekmomenten gedurende de week."
Volgens de woordvoerster volgen hierna nog nieuwe fases in de turn around. "Bij de optimalisatie wordt de hele organisatie onder de loep genomen. Maar omdat de komende trajecten nog niet lopen, is daarover nog niets te zeggen."
Lid van de Groepsondernemingsraad van Makro Nederland Yvonne Maat zegt geen toelichting op de huidige reorganisatie te kunnen geven. "Alles loopt via de afdeling communicatie." Vakbonden CNV en De Unie reageerden nog niet op een verzoek op commentaar.