Albert Heijn gaat boodschappen bezorgen met elektrische bus en fiets
Net als concurrent Picnic gaat Albert Heijn in grote steden boodschappen bezorgen met elektrische minibusjes. Tegelijkertijd start de supermarktketen een proef met elektrische bezorgfietsen. Uiteindelijk wil AH vanaf 2025 in alle Nederlandse binnensteden uitstootvrij bezorgen.
Dat heeft de grootste supermarktketen van Nederland donderdag bekendgemaakt. Met de emissieloze bezorgvoertuigen wil AH zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en zijn CO2-voetafdruk verkleinen. Eerder dit jaar maakte AH al bekend volledig te zijn overgestapt op Nederlandse windenergie.
Sinds vandaag bezorgt AH boodschappen in Amersfoort met twee elektrische blauwe wagentjes. Daar komt er tot en met juni iedere week eentje bij. Binnen twee jaar moeten deze minibusjes in binnensteden door heel Nederland rijden.
Bezorgkosten blijven
De in België ontwikkelde karretjes zijn 1,40 meter breed waardoor ze zich ook gemakkelijk door middeleeuwse stadscentra kunnen begeven. Ze hebben een actieradius tot 130 kilometer, een maximale snelheid van 65 kilometer per uur en kunnen maximaal 36 boodschappenkratten vervoeren. Daarmee zijn de wagentjes vergelijkbaar met die van concurrent Picnic.
De komende maanden test AH in Breda ook een nieuwe bezorgfiets met een capaciteit van twintig kratten. Deze cargobikes vervangen de bestaande bakfietsen. Als de proef slaagt, wil de supermarktketen de fietsen in meer steden in gaan zetten.
De komst van de elektrische voertuigen zorgt vooralsnog niet voor lagere bezorgkosten, laat een woordvoerder weten. Momenteel ligt het bedrag tussen de 3 en 10 euro, afhankelijk van het bezorgtijdstip. Ook het minimumbedrag van 70 euro blijft voorlopig gehandhaafd.
Meer online boodschappen
Nu nog gebruikt AH 1500 vervuilende en lawaaierige Volkswagen-dieselbussen om de boodschappen bij zijn klanten te krijgen. Dat blijft het voorlopig doen buiten de steden, maar in de toekomst moeten ook alle bestelbussen elektrisch aangedreven zijn. Wanneer het volledige wagenpark elektrisch is, kan AH nog niet zeggen.
Sinds de coronacrisis heeft online boodschappen bestellen een vlucht genomen. Volgens FoodService Instituut Nederland (FSIN) bestelden Nederlandse consumenten vorig jaar de helft meer dan in 2019. Het marktaandeel van online boodschappen ligt inmiddels op ruim op 6 procent, met een waarde van 2,7 miljard euro.
Daarmee is ook de overlast van bezorgbusjes in de straat toegenomen. Met de elektrische wagentjes neemt AH zijn verantwoordelijkheid, zegt directeur e-commerce Philip Padberg. "We kijken continu of we stiller en milieuvriendelijker kunnen bezorgen."
Emissievrije gemeenten
Het jaar 2025 is niet zomaar gekozen. Vanaf dan mogen zeker dertig gemeenten emissievrije zones instellen om de dieselbusjes in de ban te kunnen doen. Verschillende gemeenten, waaronder Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht, hebben al aangegeven direct van die mogelijkheid gebruik te zullen maken.
Om zijn duurzame doelstellingen voor 2025 te halen, zet AH naast elektrisch vervoer ook in op efficiëntere bezorging. 'Slimme algoritmes' moeten het aantal kilometers van de bezorgritten verder omlaag brengen. Vorig jaar zorgde deze planningssoftware al voor en CO2-reductie van 20 procent, aldus AH.
In tegenstelling tot Picnic, dat overigens wel gratis bezorgt, werkt Albert Heijn niet met één of twee vaste bezorgmomenten per dag. Hierdoor kunnen klanten hun boodschappen de hele dag door laten bezorgen, laat de woordvoerder weten. "Wij hebben dusdanige volumes dat we binnen ieder tijdvak slim kunnen bezorgen."