'Liever water'

Ronaldo en de 'koersval' van Coca-Cola: dit gebeurde er écht

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© Tibor Illyes/Pool via APRonaldo en de 'koersval' van Coca-Cola: dit gebeurde er écht
RTL

De Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo leek gisteren met één beweging de koers van het aandeel Coca-Cola in een duikvlucht te sturen. Mooi verhaal, maar de waarheid ligt net even anders.

Aan het begin van de persconferentie, na de gewonnen wedstrijd tegen Hongarije, schoof Ronaldo demonstratief de twee flesjes Coca-Cola die voor hem stonden opzij.

Vervolgens hield hij een flesje water omhoog en zei: 'agua', oftewel 'water'. "Coca-Cola, bah", voegde hij er nog aan toe. Hij gaf zo aan dat hij veel liever water drinkt dan frisdrank.

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Bijna tegelijkertijd daalde de beurskoers van Coca-Cola met 1,6 procent en daarmee daalde de beurswaarde van het bedrijf met 4 miljard dollar (3,3 miljard euro). Scoort Ronaldo niet alleen op het veld, maar ook daarbuiten? Oftewel, Ronaldo - Coca-Cola 3,3 miljard - 0?

Ex-dividend

De koers van Coca-Cola daalde inderdaad, maar dat kwam niet door Ronaldo. Het aandeel ging namelijk ex-dividend.

Bedrijven keren vaak een deel van de winst uit, dat heet dividend. Op een bepaald moment krijg je dat dividend uitbetaald, de koers van het aandeel daalt dan, in principe, met het bedrag van het dividend.

Voor beleggers maakt dat niet uit, de koers van hun aandeel is weliswaar lager, maar ze hebben wel het dividend op hun bankrekening. Dat gebeurde dus gisteren.

Cristiano Ronaldo pakt record op record in openingsduel Portugal op EK
Lees ook

Cristiano Ronaldo pakt record op record in openingsduel Portugal op EK

Afkeer van frisdrank

Ronaldo toont zich al langer, onder meer op sociale media, een voorstander van een gezonde levensstijl. Hij gaf al eerder aan dat hij boos wordt als zijn zoontje frisdrank drinkt. Maar op Instagram, waar Ronaldo op een haar na 300 miljoen volgers heeft, schrijft hij niets over zijn afkeer van Coca-Cola.

Misschien heeft zijn opzij schuiven van flesjes Coca-Cola effect op hoe consumenten over de frisdrank denken, maar dat blijkt niet uit de beurskoers. Die steeg per saldo zelfs licht. 

Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.

Groot bereik

Toch kan de actie van Ronaldo impact hebben, denkt Ruud van der Knaap, sportmarketeer bij Triple Double. "Deze speler heeft een groot bereik, ook met zijn eigen communicatiekanalen."

Ronaldo was niet de enige die een sponsor voor de schenen schopt. De Fransman Paul Pogba, deed iets soortgelijks als Ronaldo, alleen haalde hij bierflesjes van Heineken van tafel.

'Sponsorcontracten zullen worden aangepast'

Dit is niet leuk voor de sponsors, aldus Van der Knaap. Hij vindt het best bijzonder dat spelers, die profiteren van commerciële deals, zoiets doen.

Hij denkt dan ook dat er in de toekomst in contracten komt te staan dat sporters geen acties zoals Ronaldo en Pogba mogen maken.