'Beste optie'

Verdwijnt SBS6? Vijf vragen over de RTL-Talpa-deal

Door Malin Kox··Aangepast:
Verdwijnt SBS6? Vijf vragen over de RTL-Talpa-deal
RTL

Als het aan RTL Nederland en Talpa Network ligt, bundelen beide bedrijven hun krachten. Daarmee ontstaat een Nederlandse tv-gigant, groter dan de NPO. Wat betekent het voor de kijker? En hoe voor de hand liggend was deze joint venture eigenlijk?

Vijf vragen en antwoorden over de mediareus in wording.

1. First things first: ga ik hier als kijker iets van meekrijgen? 

Dat is - voorlopig in ieder geval - niet de bedoeling. De RTL-zenders en Talpa’s tv-kanalen blijven gewoon bestaan en uitzenden. Dat zou nog kunnen veranderen, bijvoorbeeld als de Europese of Nederlandse mededingingsautoriteit daar aanleiding toe ziet. Die moet de deal nog goedkeuren.

"Als RTL Nederland en Talpa Network samengaan, zou dat weleens een te groot bedrijf kunnen worden", denkt formatontwikkelaar Kirsten Jan van Nieuwenhuijzen. "Al neem ik aan dat ze daar wel op gestudeerd hebben."

Mediareus in de maak: RTL Nederland en Talpa Network samen verder
Lees ook

Mediareus in de maak: RTL Nederland en Talpa Network samen verder

Henk Slotboom, analist bij zelfstandig bureau the IDEA!, is wat optimistischer. "Ik denk dat de schrik voor de grote techbedrijven op de advertentiemarkt, zoals Facebook en Google, er goed in zit in Europa. Misschien dat ze een of twee zenders moeten afstoten, maar ik denk dat er een oogje wordt dichtgeknepen."

2. Wat komt er allemaal onder dat nieuwe bedrijf te vallen? 

Hou je vast, dat is best veel. RTL Nederland voert nu de scepter over RTL 4, RTL 5, RTL 7, RTL 8 en RTL Z. Talpa Network heeft Veronica, SBS6, SBS9 en Net5. En dat zijn alleen nog maar de tv-zenders.  

RTL Nederland heeft natuurlijk ook nog RTL Nieuws (de website waar je dit artikel op leest), weer-app Buienradar en het Nederlandse paradepaardje op de markt streamingdiensten: Videoland. Talpa bestiert een radiogroep met een marktaandeel van 32 procent (538, Sky Radio, Radio 10 en Veronica). Plus: het merk LINDA (website, blad en aanverwanten) dat Linda de Mol heeft opgezet. 

En dan zijn er nog de niet-mediagerelateerde activiteiten van Talpa, zoals de e-commerce. Daar valt bijvoorbeeld VakantieVeilingen onder. 

3. Waarom vinden de bedrijven deze joint venture zo belangrijk? 

Adverteerders kiezen steeds vaker voor streamingdiensten om reclame te maken en in mindere mate voor 'gewone’ televisie.

Om te voorkomen dat televisiezenders ondergesneeuwd raken tussen streaminggiganten Netflix, Disney+ en Amazon Prime, is samengaan dus onvermijdelijk. "Er wordt al langer over gepraat dat dit gaat gebeuren en Nederlandse mediabedrijven hebben geen andere keus", meent Van Nieuwenhuijzen. 

Wat RTL Nederland betrof gingen er al langer geruchten rond dat het bedrijf in de etalage zou staan. Slotboom zag daar drie opties voor: VodafoneZiggo, DPG Media en Talpa. De laatste was volgens hem 'de beste en meest logische optie'.  

"Je kunt de kosten delen", zegt hij daarover. "Je kunt content over veel meer platforms uitsmeren en met John de Mol heb je een van de beste contentbedenkers in huis. Kijk naar NENT, die in Nederland de Formule 1-rechten heeft. Die zijn in Scandinavië groot geworden met lokale content. Videoland kan dat onderscheidende vermogen zo ook krijgen." 

4. Maar vochten John de Mol en RTL elkaar niet de tent uit? 

Ja, wel een beetje. Tussen RTL Nederland en Talpa zijn al jaren gesprekken gaande, maar van veel liefde leek over en weer geen sprake. 

In 2018 liepen de gesprekken spaak toen de bedrijven over en weer medewerkers van elkaar wegplukten. Onder anderen Wendy van Dijk, Gordon en Johnny de Mol vertrokken van RTL naar Talpa, niet veel later gevolgd door grande dame Linda de Mol zelf. 

 

In De Wereld Draait Door zei Talpa-oprichter John de Mol begin 2019 nog dat hij best had willen samenwerken met RTL, maar dat hij het delen van programma’s en presentatoren van RTL niet zag zitten. "Dus rest mij niets anders dan een harde concurrentiestrijd aangaan." 

Vorig jaar bezwoer RTL-ceo Sven Sauvé dat een fusie niet aan de orde was. "Het hele consolidatieverhaal speelt nu niet actief. Toen Talpa Network begon, hebben we gepraat over samenwerking."

Sauvé had toen nog het liefst een samenwerking gezien op het gebied van video on demand. "Dat werd helaas uiteindelijk een strijd op het lineaire domein. Maar op het moment dat we elkaar kunnen versterken weten we elkaar absoluut te vinden."

5. En wie wordt nu de baas? 

Sven Sauvé wordt de topman. John de Mol blijft aan als producent en aandeelhouder. Pim Schmitz, nu nog ceo van Talpa Network, treedt toe tot de nieuw te vormen raad van toezicht. Die wordt voorgezeten door de operationeel directeur van RTL Group, Elmar Heggen. 

Lees meer over
John de MolSven SauvéTalpaRTL NederlandRTL GroupOvernameFusies