Vliegen op frituurvet

Shell steekt ruim 1 miljard in groene raffinaderij in Pernis

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© ANPShell steekt ruim 1 miljard in groene raffinaderij in Pernis
RTL

Olie- en gasbedrijf Shell start met de bouw van een fabriek voor biobrandstoffen in Pernis. Op de raffinaderij in de Rotterdamse haven moeten brandstoffen voor vliegtuigen en biodiesel geproduceerd gaan worden en daar is heel veel frituurvet voor nodig. Shell investeert ruim 1 miljard in het project.

De nieuwe fabriek gaat in 2024 draaien en moet met een productie van 820.000 ton een van de grootste worden voor biobrandstoffen in Europa. Shell zegt er jaarlijks 2,8 miljoen ton CO2-uitstoot mee te voorkomen.

Dat is nog maar een fractie van de totale CO2-uitstoot waar Shell voor verantwoordelijk is. Die bedraagt voor de productiecomplexen van Shell zelf 63 miljoen ton. En als je ook de uitstoot van alle gebruikers van Shell-producten erbij optelt bedraagt die 550 miljoen ton.

Half procent

Deze investering is dus goed voor 0,5 procent aan CO2-reductie bij Shell. CO2 wordt gezien als het broeikasgas dat het meest verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde.

Investering is goed voor een half procent aan CO2-reductie bij Shell

Een druppel op de gloeiende plaat dus als je bedenkt dat de rechter in mei bepaalde dat Shell in 2030 zijn CO2-uitstoot ten opzichte van 2019 met 45 procent moet hebben verminderd

Toch noemt directeur Jos van Winsen van Shell Pernis het een stap in de goede richting. "Dit is de grootste investering op Pernis is de afgelopen 24 jaar. Wij leggen hier een ei in de energietransitie. Nu moet de klant om. En biobrandstoffen gaan gebruiken.”

Nog niets dicht

Van Winsen is niet van plan om met de bouw van de biobrandstoffabriek de gewone brandstoffenfabrieken te sluiten. "Op korte termijn blijft die productie wat het nu is. Maar ik hoop wel dat dat ook in Pernis snel naar beneden gaat." 

Shell heeft wereldwijd 14 grote raffinaderijcomplexen. Vijf daarvan worden langzaam omgebouwd en moeten net als in Pernis meer biobrandstoffen gaan maken. De anderen gaan dicht al is onduidelijk hoe lang dat nog duurt. Shell investeert nog steeds het grootste deel van het jaarlijkse budget in olie- en gaswinning." 

Shell gaat stroom en gas leveren aan Nederlandse consumenten
Lees ook

Shell gaat stroom en gas leveren aan Nederlandse consumenten

Mengen

De biobrandstof die Shell gaat maken is bedoeld om te mengen met gewone brandstoffen voor vliegtuigen en auto’s. Bij benzine en diesel wordt al respectievelijk 10 en 7 procent aan biobrandstof bijgemengd.

Van Winsen hoopt dat er ook voor kerosine een verplichting komt. "Nu bedraagt dat bijmengen nog maar 0,1 procent." 

Meer friet 

De biobrandstof wordt bij Shell straks gemaakt van frituurvet en plantaardige oliën. Grote vraag is of daar wel voldoende van is als de biobrandstoffenmarkt sterk groeit. "We zullen veel meer friet moeten gaan eten", zegt energie-expert David Smeulders van de TU Eindhoven.

"Als je kijkt naar de ambities die Nederland heeft met biobrandstof dan hebben we de helft tot al het frituurvet dat in Europa beschikbaar is nodig."

En dat lijkt niet realistisch omdat ook andere landen meer biobrandstoffen willen produceren. "Er is dus een probleem hoe we straks de beschikbare biobrandstoffen verdelen."

Biobrandstof claimen

Hij denkt dat vooral de luchtvaart een claim kan leggen op veel van de biobrandstof. "Bedrijven of het wegvervoer kunnen een eind komen met elektriciteit en waterstof. Maar een groot vliegtuig zie ik echt nog lang niet vliegen daarmee."

Ook Van Winsen van Shell hoopt dat de luchtvaart snel meer biobrandstof gaat gebruiken. "Het is voor luchtvaartmaatschappijen nog niet verplicht. Dat moet wel komen. En dat kan als wij de fabriek klaar hebben."

Lees meer over
ShellEnergieBrandstofBiomassaGemeente RotterdamPernis