Unilever verkoopt theedivisie voor 4,5 miljard euro
Unilever heeft een koper gevonden voor diens theedivisie. Investeringsmaatschappij CVC Capital Partners neemt de 34 theemerken over voor 4,5 miljard euro.
Dat maakte het schoonmaak- en levensmiddelenconcern vandaag bekend. Onder de theedivisie, met als officiële naam ekaterra, vallen merken als Lipton, Pukka, T2 en Tazo. De 34 merken samen genereerden vorig jaar een omzet van twee miljard euro.
Niet de ijsthee
De Indiase, Nepalese en Indonesische theeactiviteiten vallen niet onder de te verkopen onderdelen. Ook samenwerkingen die Unilever heeft op het gebied van kant-en-klare theedranken vallen buiten de deal, zoals het belang in de samenwerking met Pepsico voor Lipton-ijsthee.
Unilever zette ekaterra halverweg 2020 in de etalage. Verschillende bedrijven toonden interesse om de theemerken over te nemen. Onder hen zouden investeerders KKR, Cinven en Bain Capital zijn, maar ook de Zwitserse eigenaar van chocolademaker Barry Callebaut, Jacob Holdings.
Ekaterra heeft elf fabrieken op vier continenten. Bovendien heeft het bedrijf eigen theeplantages in drie landen.
Akkoord toezichthouders
Unilever verwacht dat de verkoop in de tweede helft van volgend jaar kan worden afgerond. Voor die tijd moeten onder meer verschillende toezichthouders nog hun goedkeuring geven.