Omzet verdubbelde

Opnieuw rode cijfers voor online supermarkt Picnic: 45 miljoen verlies

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPOpnieuw rode cijfers voor online supermarkt Picnic: 45 miljoen verlies
RTL

Boodschappenbezorgdienst Picnic heeft met haar activiteiten in Nederland en Duitsland in 2020 een verlies geleden van ruim 44,8 miljoen euro. De omzet verdubbelde bijna, tot 455 miljoen.

Dat blijkt uit de meest recente jaarrekening van het bedrijf, die vrijdag via de Kamer van Koophandel (KvK) openbaar werd.

Online supermarkt

De Nederlandse online supermarkt werd in 2015 opgericht door vier ondernemers, onder wie topman Michiel Muller. Drie jaar later ging Picnic van start in Duitsland. Vorig jaar werd de onderneming ook actief in Frankrijk.

Aanvankelijk voorspelde Muller dat Picnic al snel winst zou gaan draaien, maar door grote investeringen in groei pakte dat de afgelopen jaren anders uit. 

Enorme investeringen

Uit de verse jaarrekening blijkt verder dat de financiële buffers van Picnic in 2020 wat krompen. De zogenoemde solvabiliteit daalde van bijna 80 procent naar bijna 56 procent. Dat is overigens nog steeds zeer solide.

Bovendien versterkte Picnic het eigen vermogen afgelopen september, dankzij een kapitaalinjectie van 600 miljoen euro door investeerders. Die investering is uiteraard nog niet zichtbaar in de cijfers over 2020.

Online supermarkt Picnic haalt 600 miljoen op, Bill Gates stapt in
Lees ook

Online supermarkt Picnic haalt 600 miljoen op, Bill Gates stapt in

Het was niet de eerste keer dat investeerders de geldkraan voor Picnic opendraaiden. In 2017 staken zij al 100 miljoen euro in het bedrijf, in 2019 nog eens 250 miljoen euro.

Megaverliezen

Dankzij de enorme bedragen die investeerders in het bedrijf pompten, kan Picnic het zich permitteren om elk jaar tientallen miljoenen euro's verlies te maken. In 2019 boekte de bezorgdienst een verlies van ruim 49 miljoen euro.

Pijnlijk is dat dat verlies nog eens 5,8 miljoen euro hoger blijkt dan Picnic begin vorig jaar meldde. Bij het opstellen van de meest recente jaarcijfers bleek dat er een jaar eerder een rekenblunder - een 'material misstatement' - was gemaakt.

Rekenblunder

Ten slotte blijkt uit de jaarrekening hoe de omzet zich op de twee afzonderlijke markten van de bezorgdienst ontwikkelde.

In Nederland verkocht Picnic in 2020 bijna 80 procent méér, waarmee de omzet uitkwam op 377 miljoen euro. De omzet in Duitsland bedroeg 78 miljoen euro, zo'n 3,5 keer méér dan het jaar ervoor.

Het aantal werknemers van Picnic in vaste dienst, gerekend in voltijdsbanen, steeg van 510 naar 937. Daarnaast werken er nog duizenden mensen met tijdelijke dienstverbanden.

Lees meer over
Michiel MullerPicnicRetailSupermarktE-commerce