Chinese koffie in plaats van Starbucks?

China roept eigen bedrijven op te investeren in Rusland

Door RTLZ··Aangepast:
© GettyChina roept eigen bedrijven op te investeren in Rusland
RTL

Met het vertrek van westerse bedrijven uit Rusland ligt er volgens de Chinese ambassade in Moskou een interessante markt open voor China. De ambassade riep Chinese bedrijven die actief zijn in Rusland dan ook op om die kansen in de huidige crisis te grijpen. "Vul het gat op de Russische markt."

Het ene na het andere westerse bedrijf vertrekt uit Rusland of zet de activiteiten stil. Met de boycot van Rusland vanwege oorlog in Oekraïne hebben onder meer bedrijven als McDonald's, Shell, Heineken, IKEA, DHL, Booking en McKinsey gezegd er geen zaken meer te doen. Volgens onderzoek van Yale School of Management zijn het er zeker 400.

Er daar ligt een kans, zo bedacht de Chinese ambassade in Moskou. China veroordeelt de gewelddadige inval van de Russen in Oekraïne niet en heeft zich ook niet aangesloten bij de landen die sancties invoeren tegen Rusland. De ambassade haalde vertegenwoordigers van Chinese bedrijven in Rusland dan ook bij elkaar.

Bijeenkomst

"De huidige internationale situatie is complex. Grote bedrijven worden geconfronteerd met grote uitdagingen of zelfs verstoringen in de betalings- en toeleveringsketens", zei de Chinese ambassadeur Zhang Hanhui tijdens de bijeenkomst met belangenorganisatie van Chinese bedrijven in Rusland.

Hij riep met name kleine en middelgrote Chinese bedrijven op niet te wachten en de kans te grijpen. "Dit is een moment waarop het midden- en kleinbedrijf een rol zou kunnen spelen."

De Verenigde Staten hebben China gewaarschuwd Rusland niet te helpen in de huidige situatie. De Amerikaanse president Joe Biden waarschuwde zijn collega Xi Jinping afgelopen week voor mogelijke 'implicaties en consequenties' als dat toch gebeurt.

Chinese koffie?

Volgens RTL Nieuws-correspondent Roland Smid in China zal het land ook niet snel de toch al moeizame relatie met de VS en Europa willen laten verslechteren. "China doet echt veel meer zaken met Europa, de VS en Japan dan Rusland."

Maar dat kleine ondernemers in Rusland hun kans nu grijpen houdt hij wel voor mogelijk.

"De Starbucks in Moskou is dicht, er zijn genoeg Chinese koffieketens die dat gat kunnen opvullen. Net als bij de fastfoodrestaurants. En de meubels van IKEA worden toch al in China gemaakt. Die kunnen ze wellicht zelf gaan verkopen nu. Daar staan geen sancties op. "

Markt ingestort

China heeft volgens Smid ook bierbrouwers die nu Heineken niet meer wordt verkocht een kansje ruiken. Toch twijfelt hij of Chinese bedrijven wel op groei in Rusland zitten te wachten nu.

"De Russische economie is in een duikvlucht geraakt. Het is de vraag of consumenten nog wel genoeg te besteden hebben. En of die markt zo interessant is voor Chinese bedrijven. Rusland is gewoon geen heel belangrijke markt voor China."

Lees meer over
StarbucksMcDonaldsRuslandChina