Alternatief voor Rusland

Tweede drijvende LNG-terminal op koers naar Eemshaven

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© GettyTweede drijvende LNG-terminal op koers naar Eemshaven
RTL

Gasunie heeft een tweede drijvende gasterminal weten te strikken voor gebruik in de Groningse Eemshaven. Het schip komt net als het eerste exemplaar in augustus aan en moet in het derde kwartaal van dit jaar operationeel zijn.

Met de drijvende gasterminals kan vloeibaar gas (LNG) dat per schip wordt aangevoerd, geschikt worden gemaakt voor ons gasnet. Daarvan heeft Gasunie er een gehuurd en sinds vandaag een optie op de huur van een tweede. Beide schepen zullen voor een periode van vijf jaar gehuurd worden.

Alternatief voor aardgas

In Nederland is één LNG-terminal, die staat in de Rotterdamse haven. Het plan is om die uit te breiden, maar dat kost meer tijd. Door drijvende platforms te huren kan de capaciteit snel worden uitgebreid. Deze tweede drijvende terminal is gehuurd van het Amerikaanse New Fortress Energy; de eerste van de Belgische rederij Exmar.

Er zijn zo'n vijftig van dit soort drijvende gasterminals in de wereld. Naast Nederland zijn ook andere Europese landen waaronder Duitsland hard op zoek naar beschikbare exemplaren.

Goed voor 60 procent Nederlands verbruik

De twee schepen die Gasunie heeft gehuurd kunnen 8 miljard kubieke meter gas verwerken. Nederland importeert jaarlijks zo'n 11 miljard kubieke meter gas uit Rusland. Samen met de LNG-terminal in Rotterdam is er nu voldoende capaciteit om 60 tot 65 procent van het jaarlijkse gasverbruik in Nederland te verwerken, schrijft minister van Financiën Sigrid Kaag aan de Tweede Kamer.

Drijvende LNG-terminal deze zomer al in Eemshaven
Lees ook

Drijvende LNG-terminal deze zomer al in Eemshaven

De kans is wel groot dat het LNG dat in de schepen verwerkt zal worden, niet alleen naar Nederlandse afnemers gaat, blijkt uit de brief van Kaag. Iedereen die wil, kan er vloeibaar gas in laten omzetten naar gas. Er is namelijk 'open access' afgesproken, meldt Kaag.

Zij is bij de huur betrokken omdat Gasunie in handen is van de staat. En de deal die Gasunie heeft gesloten is niet zonder risico. Er zijn namelijk nog helemaal geen contracten met gasbedrijven die de drijvende terminal zouden willen gebruiken. 

Goedkeuring parlement nodig

De verwachting is dat dit wel goed zal komen, aldus Kaag in haar brief, vanwege de grote vraag naar LNG in Europa om onafhankelijk van Russisch gas te worden. Stel dat Gasunie niet genoeg contracten kan afsluiten om uit de kosten te komen, dan kan het contract geannuleerd worden voor 1 juli 2022. Dat kost het bedrijf dan wel 50 miljoen euro. Het ministerie wil hier garant voor staan, maar daar moet nog wel goedkeuring voor komen vanuit het parlement. 

De Europese Unie gaat vanwege de oorlog in Oekraïne mogelijk Russisch gas boycotten. Of de Russen besluiten zelf dat ze geen gas meer gaan leveren aan landen die Oekraïne steunen in de oorlog. Omdat Nederland nu nog zo'n 15 procent van het gebruikte gas uit Rusland haalt, wordt naarstig gezocht naar alternatieven.

Die alternatieve leveranciers kunnen landen als de Verenigde Staten en Qatar worden. Maar waar Russisch gas via pijpleidingen naar West-Europa komt, kan dat gas kan alleen per schip worden aangeleverd. 

De oplossing?

Volgens Rene Peters, directeur gastechnologie bij TNO gaan deze terminals 'enorm helpen' om de afhankelijkheid van Russisch gas af te bouwen, maar zijn we er daarmee niet.

"Een belangrijke voorwaarde is dat je ook voldoende LNG kunt kopen. Daar is ook een tekort aan. En dat wordt verkocht voor een hoge prijs. Het wordt de volgende zoektocht."

Veel energie verloren

Tegenover de flexibiliteit van het inzetten van LNG staan ook negatieve kanten. Het is kostbaar en er is veel energie nodig om het aardgas vloeibaar te maken en over de wereld te verplaatsen. En bij het omzetten en transporteren treedt veel energieverlies op. Daarmee zijn er zorgen over de milieu-impact.

Vorige maand maakte klimaat- en energieminister Rob Jetten bekend dat Nederland nog dit jaar helemaal wil stoppen met de invoer van aardgas uit Rusland. LNG moet deels de plaats daarvan innemen. 

Lees meer over
GasunieOorlog in OekraïneGemeente Eemsmond