Merchandising

Action en Albert Heijn komen met eigen fancollectie, maar wie koopt dat?

Door Malini Witlox··Aangepast:
© Albert Heijn/Action/Febo/Malini WitloxAction en Albert Heijn komen met eigen fancollectie, maar wie koopt dat?
RTL

Een hoodie met het Zeemanlogo, slippers van snackketen FEBO en sokken van Lidl. Wie wil, kan gekleed gaan als een ware fanboy of girl met fancollecties van diverse retailers. Het aanbod werd vorige week uitgebreid toen zowel Albert Heijn als Action met een eigen merchandiselijn kwamen. Maar willen mensen echt in fankleding van deze merken lopen en hoe verkoopt het?

Voor 3,49 euro heb je ze. Blauwe badslippers van Action met daarop het logo van de winkelketen. Ze passen uitstekend bij de sokken en het vest met hetzelfde logo.

"Een heus collector's item. Haal alles uit de kast om te laten zien dat jij een echte Action-fan bent. Dit leuke vest van je favoriete winkel wordt dé outfit op je volgende festival. Of gewoon lekker voor thuis", zo maakt de winkel reclame bij het vest. Voor wie ook in onderkleding van het bedrijf wil lopen, is er een Action-boxershort.

Alleen in Nederland

Action heeft winkels in tien landen, maar de fanware is vooralsnog alleen in Nederland te koop, zo vertelt een woordvoerder. "We zijn van oorsprong een Nederlands bedrijf en we weten dat de lol ervan hier wel ingezien wordt. We wilden hier eerst eens kijken hoe enthousiast de reacties zijn."

Wansmaak als perfecte marketing: ook Lidl scoort met eigen kledinglijn
Lees ook

Wansmaak als perfecte marketing: ook Lidl scoort met eigen kledinglijn

Verjaarsdagscadeau

Die lijken goed te zijn, gezien de reacties op de officiële Facebookpagina van de winkelketen. "Ik ben helemaal blij met de slippers", zo post iemand met drie smileys erachter. "Het mooiste verjaardagscadeau ooit", aldus een man die zo te zien de hele fanlijn cadeau heeft gekregen.

In de winkel gaat de verkoop op het oog wat moeizamer. De schappen liggen nog vol in een winkel in Breda. Een twintiger toont de slippers videobellend met een vriend, vraagt naar zijn maat en neemt één paar mee. Het vak met de vesten is echter nog helemaal vol.

Hoeveel producten er precies zijn uitgegeven en hoeveel er nu verkocht zijn, wil Action niet zeggen.

Duizenden items

"We hebben alle 405 Nederlandse winkels voldoende voorraad gegeven. Dus in totaal gaat het om duizenden items en daar redden we het nog wel even mee. Maar we merken dat het goed gaat. We kijken even aan hoe dit loopt, maar als iedereen zo enthousiast blijft dan breiden we de kledinglijn mogelijk uit," aldus de woordvoerder tegen RTL Z.

Een vol schap met sokken bij Action.© Malini Witlox
Een vol schap met sokken bij Action.

Vissershoedje van de Appie

Ook Albert Heijn kwam vorige week met een eigen kledinglijn, waar het logo op is afgedrukt. De kleding is in eigen huis ontworpen, aldus een woordvoerder. De kledinglijn bestaat uit een shirt, vissershoedje, sokken, een trui en een korte broek. "De ultieme zomeroutfit", noemt het bedrijf het zelf.

"Bedoeld voor festivals, campings, een dagje strand", zo vertelt een woordvoerder. Het bedrijf spreekt over een limited edition. Over de specifieke verkoopcijfers en de oplagecijfers wil Albert Heijn niets zeggen. "We hebben niet megagroot ingekocht, een beperkte oplage per winkel. Maar het is heel goed ontvangen. We horen van veel klanten dat ze het leuk vinden."

Jubileum

Andere retailers zoals Zeeman (2009), FEBO (2017) en Wibra (sinds 2020) hebben al langer een eigen kledinglijn. Waarom komt Albert Heijn nu pas? "We bestaat nu 135 jaar dus vonden dit een goed moment."

De fancollectie is onderdeel van het nieuwe kleding- en hometextielmerk van Albert Heijn, genaamd 'Blue', die eerder dit jaar te koop was. Die ligt echter niet meer in de winkels, ook is de verwijzing op een enkel kledingstuk na van de website verdwenen.

"Maar die collectie komt in het najaar terug," aldus de woordvoerder. Het gaat dan om kleding zonder het logo van de winkel, bijvoorbeeld neutrale blouses en polo's en om handdoeken.

Een damesblouse met het logo van Albert Heijn.© Albert Heijn.
Een damesblouse met het logo van Albert Heijn.

In andere landen om ons heen wordt in grote supermarkten, zoals de Franse hypermarchés, soms ook kleding verkocht. Retail– en merkendeskundige Paul Moers denk echter niet dat kledingverkoop in Nederland in qua oppervlakte kleinere supermarkten aan gaat slaan.

'Ik zie er weinig in'

"Dan ga je als supermarkt concurreren met de H&M en Primark. Dat is ongelooflijk complex qua inkoop en gaat niet werken. Ik zie er weinig in." Hoewel zowel Action als Albert Heijn wel fans hebben, ziet Moers ook weinig in de merchandisinglijn met fankleding.

"Vergeet het. Ze willen allemaal elkaar nadoen. Zeeman was de eerste, die weten ook veel van mode af. Ze hebben dat eigen merk echt met een knipoog neergezet met onderbroeken die qua plek van het logo op die van Bjorn Borg leken. Maar Action en Albert Heijn weten niets van mode."

Wie wil daarmee rondlopen, vraagt Moers zich af. "Je loopt toch enigszins voor joker. Als je mensen zo ver wilt krijgen om die kleding te dragen, dan moet je echte apostelen hebben die je als Jezus aanbidden en die blind voor je merk gaan. Dat hebben die merken niet, zeker Albert Heijn niet."

Hij nuanceert iets. "Natuurlijk zal wel iemand die producten kopen, ze liggen voor een appel en ei in het schap. Maar dit vliegt de winkel niet uit. De fanbase is daar niet groot genoeg voor," zo verwacht Moers.

Marketingtruc

"Dit is een pure marketingtruc. De omzet in supermarkten stijgt wel maar dat komt door de inflatie. Qua volumes wordt er minder verkocht, dus zoeken ze een oplossing. Maar kopieergedrag, simpelweg Zeeman nadoen, werkt niet. Het kan wel, maar dan moet je het ook naar een hoger niveau tillen en dat doen ze niet. Schoenmaker hou je bij je leest en dat is niet kleding," adviseert Moers.

Ook Lidl heeft een eigen kledinglijn. Die bestaat sinds 2020.© Lidl
Ook Lidl heeft een eigen kledinglijn. Die bestaat sinds 2020.

Boxershort met cultstatus

Zeeman, trendsetter op merchandisingvlak in Nederland, bracht de eerste fancollectie precies 12,5 jaar geleden (2009) uit. Als eerste kwam een gele boxershort met de merknaam Zeeman in de tailleband in de schappen te liggen, haalt een woordvoerder herinneringen op. Die onderbroeken waren binnen no time uitverkocht door de cultstatus die ze al snel kregen.

"We zijn hier destijds mee begonnen om een nuchter antwoord te geven op dure merkkleding. We gaven mensen hiermee de mogelijkheid om een statement te maken tegen dure merken. Onderliggend vertelden we dat goede kleding helemaal niet duur hoeft te zijn."

Niet meer te koop: De Zeeman-bikini.© Zeeman.
Niet meer te koop: De Zeeman-bikini.

Bikini met Zeeman-logo

Anno 2022 is de reclame nog steeds een reclameklassieker, aldus het bedrijf. De collectie is wel uitgebreid met slippers, sokken in verschillende kleuren en design, truien, t-shirts, hoedjes en zelfs een bikini met het Zeeman-logo erop. Alles is door eigen stylisten ontworpen.

"Het gaat om duizenden aantallen per nieuwe collectie. Tegenwoordig niet alleen in Nederland te koop, maar sinds de lancering van de webshop daar ook in België een succes."

Het bedrijf krijgt via social media regelmatig vragen van fans die uitbreiding van de collectie willen. "En soms willen ze klassiekers uit het verleden terug. Ons 12,5 jarig jubileum zou best eens reden kunnen zijn om met een jubileumcollectie te komen," geeft de woordvoerder voorzichtig een kijkje in de toekomst.

Wibra

Van de fancollectie van Wibra zijn tussen 2020 en nu duizenden stuks per item verkocht, aldus commercieel directeur Wim Smit. "De sokken en slippers gingen qua verkoop zelfs ver over de tienduizend. Wij voelden dat dit een trend zou worden, discounters met een eigen collectie, een statement naar de maatschappij."

De collectie bestaat uit onder meer t-shirts, een paraplu, mokken, een strandbal en een luchtbed. De kledinglijn die in eigen huis is ontworpen wordt niet uitgebreid. "We zijn aan het nadenken over alternatieven, maar de hype zal er volgend jaar wel af zijn."

Lees meer over
ActionZeemanWibraAlbert HeijnFeboOnline retailRetailSupermarktWinkelenWebwinkelMarketing en VerkoopKleding