Per 1 oktober

Energiebedrijven negeren minister Jetten: tariefswijziging gaat door

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPEnergiebedrijven negeren minister Jetten: tariefswijziging gaat door
RTL

Eneco, Greenchoice en Vattenfall gaan de aangekondigde tariefswijzigingen per 1 oktober gewoon doorvoeren. Daarmee negeren de energiebedrijven minister Rob Jetten die gisteren zei dat de ze zich moeten houden aan een termijn van dertig dagen, ook voor de wijziging per 1 oktober.

Eneco, Greenchoice en Essent kondigden vorige week forse tariefsverhogingen aan, met als ingangsdatum 1 oktober. Ook Vattenfall verhoogt de prijzen begin oktober, maar begon iets eerder met klanten informeren. Het betekent dat veel klanten nu per maand vaak honderden euro's meer kwijt zijn.

Een tariefswijziging zo kort van tevoren aankondigen mag helemaal niet, stelt toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De in de wet vastgelegde periode voor het opzeggen van een energiecontract is dertig dagen. Diezelfde periode geldt voor het wijzigen van de tarieven, aldus de toezichthouder.

Eneco gaat zich aan de wet houden: 'Kan nadelig zijn voor klanten'
Lees ook

Eneco gaat zich aan de wet houden: 'Kan nadelig zijn voor klanten'

Jetten: direct aanpassen

Volgens minister van Klimaat en Energie Rob Jetten moeten bedrijven zich per direct aan de regels houden en niet pas vanaf de volgende geplande wijziging, zoals Eneco gister beloofde te gaan doen en Greenchoice vandaag toezegt. 

Aanpassen dus die tariefswijziging, zegt Jetten. "Ik verwacht van alle energiebedrijven dat ze dat per direct en met terugwerkende kracht doen", zei hij. "Voorkom dat de ACM anders gaat ingrijpen."

Eneco, Greenchoice en Vattenfall negeren dit en laten vandaag aan RTL Nieuws weten dat de prijsverhogingen van 1 oktober doorgaan. Als klanten het niet eens zijn met de tariefsverhoging kunnen ze weggaan is de boodschap van de bedrijven.

'Overstappen kan ook'

Dat dit betekent dat klanten bij een overstap alsnog torenhoge tarieven gaan betalen bij een andere leverancier is volgens de voorlichter niet het probleem van Eneco: "De tarieven moeten klanten zelf beoordelen."

Greenchoice zegt hetzelfde in een statement: "Klanten die met ingang van 1 oktober een nieuw tarief hebben gekregen kunnen altijd per direct en zonder opzegtermijn overstappen naar een andere leverancier."

Een woordvoerder van Vattenfall mailt: "Omdat het voor onze klanten met een variabel contract mogelijk is om kosteloos en binnen enkele dagen over te stappen, vinden wij dat wij klanten tijdig geïnformeerd hebben." Vattenfall wil niet toezeggen voortaan de dertig dagen aan te houden, en wil daar eerst met de ACM over in gesprek, zegt een woordvoerder. 

Juridisch gesteggel 

Vattenfall zegt met de ACM in gesprek te zijn 'over de geconstateerde onduidelijkheid binnen de energiesector over die termijnen'. Eneco en Greenchoice zijn van mening dat de minister en de toezichthouder de wet verkeerd uitleggen. De bedrijven stellen altijd volgens wet- en regelgeving te hebben gehandeld.

En zo is de consument gevangen tussen uiteenlopende interpretaties van de wet. De ACM verwijst zelf naar een uitspraak van de onafhankelijke Geschillencommissie en een arrest van het Hof van Justitie van de Europese Unie, waarin de de grens van 30 dagen voor tariefswijzigingen wordt ondersteund.  

Klanten van Eneco, Vattenfall en Essent met een variabel contract krijgen per 1 oktober veel hogere tarieven. Maar de gasprijs daalt; van 350 euro per megawattuur naar rond de 200 euro. Hoe dat kan zie je in deze video:

Bezwaar maken

Consumenten kunnen in de tussentijd wel zelf bezwaar indienen tegen de geplande tariefsverhogingen. Dat kan met een klachtenbrief die staat op de site van de ACM. Consumenten kunnen deze brief gebruiken om te melden dat ze niet akkoord gaan met de verhoging.

De ingediende bezwaarschriften worden behandeld binnen de daarvoor geldende termijn, stelt de woordvoerder van Eneco. Klanten van Greenchoice die hebben geklaagd krijgen 'zo snel mogelijk een persoonlijke reactie'.

De volgende tariefswijziging bij Eneco wordt 1 november doorgevoerd. "De eerste mensen worden dit weekend op de hoogte gebracht van de nieuwe tarieven", zegt hij. Dat is dus wel 30 dagen van tevoren.

Waarom in dit geval de termijn van 30 dagen wel in acht wordt genomen en voor andere klanten niet, wil de woordvoerder van Eneco niet verder toelichten.

Essent

ACM wil niet ingaan wat er gebeurt als de energiemaatschappijen toch op 1 oktober het hoge tarief afschrijven. "We willen niet vooruitlopen, de regels zijn nu duidelijk en de energiemaatschappijen moeten nu duidelijkheid verschaffen aan de hun klanten."

Essent laat weten nog in overleg te zijn over de kwestie. 

Lees meer over
EnecoAutoriteit Consument en Markt