Warmhouders

Fleecedekens en kachels: Action profiteert van energiecrisis

Door RTL Z / ANP··Aangepast:
© ANP FotoFleecedekens en kachels: Action profiteert van energiecrisis
RTL

De hoge inflatie en energiecrisis hebben Action vorig jaar geen windeieren gelegd. De koopjesketen verkocht meer fleecedekens, elektrische kacheltjes en dagelijkse boodschappen en zag daardoor de omzet stijgen naar 8,9 miljard euro.

Ook het einde van de coronamaatregelen had een positief effect op de resultaten van Action. De winkelketen verkocht daardoor meer en klanten kwamen vaker terug dan in 2021. 

"Het koopgedrag van klanten is veranderd", zegt woordvoerder Frank van Rutten van Action. "Zij maken nu een andere afweging, voor dagelijkse boodschappen als wasmiddel en zeep weten ze ons nu beter te vinden. Ze letten scherper op de prijs en dat merken we aan de verkopen."

Hij ziet al langer dat producten om je warm mee te houden in trek zijn bij de Action-klant. "Fleecedekens inderdaad, maar elektrische kacheltjes hebben we op een gegeven moment ook heel veel verkocht."

Goedkoopste blijven

De omzet van Action-winkels die langer dan een jaar open zijn, steeg met 18,1 procent. Inclusief de 280 nieuwe winkels nam de omzet met 30 procent toe. De keten is inmiddels in heel Europa actief en heeft winkels in tien landen. In Nederland zijn 407 vestigingen van de koopjesketen.

Topvrouw Hajir Hajji waarschuwde in maart vorig jaar al dat Action zelf ook niet aan prijsverhogingen zou ontkomen. Ze benadrukte destijds dat het voor de keten vooral zaak bleef om de goedkoopste te blijven. "Dat is waar wij scherp op letten."

In hoeverre prijsstijgingen de omzet het afgelopen jaar hebben opgedreven is volgens Action niet te zeggen, aangezien een groot deel van het assortiment voortdurend wisselt en daardoor maar een beperkte tijd in de winkels ligt.

Action opent 2000ste winkel: dit maakt ze zo succesvol
Lees ook

Action opent 2000ste winkel: dit maakt ze zo succesvol

"Wij zien een stijging van dagelijkse boodschappen zoals wasmiddel, zeep, toiletpapier en keukenrollen die tot 30 procent hoger ligt dan eerdere jaren", zei Hajji begin november al.

Loonsverhoging

Over de Nederlandse markt geeft de keten, met het hoofdkantoor in het Noord-Hollandse Zwaagdijk, ook geen specifieke cijfers. Het beeld is volgens Action in alle markten min of meer hetzelfde. Het bedrijf brengt nu ook nog geen cijfers over de winst naar buiten. Die volgen pas in maart.

Werknemers van Action profiteren van de goede gang van zaken. Zo krijgen ze er dit jaar 10 procent meer loon bij. Daarvan is 8 procent structureel en 2 procent eenmalig. Dit betekent dat die eenmalige loonsverhoging in 2024 niet meer geldt, tenzij daar later nieuwe afspraken over worden gemaakt.

Lees meer over
Hajir HajjiActionEnergiecrisis