Zonneauto Lightyear haalt 8 miljoen op voor doorstart
Fabrikant van elektrische auto's Lightyear kan toch verder met de productie van zijn nieuwe betaalbare model, de Lightyear 2. De onderneming uit Helmond was aanvankelijk grotendeels failliet maar maakt nu een doorstart.
Lightyear werd in 2016 opgericht en ontwikkelde een elektrische auto die rijdt op zonne-energie. Eind vorig jaar ging de productie van het eerste model van de zonne-auto in productie, maar in januari volgde het faillissement van het belangrijkste dochterbedrijf.
Voor een doorstart was in de eerste plaats geld nodig. Samen met loyale investeerders is binnen een dag 8 miljoen euro opgehaald, wat volgens Lightyear voldoende is voor een stap vooruit.
Patentenruzie
Drempel voor de doorstart was eind vorige week nog dat de rechten op het intellectuele eigendom van het bedrijf in onderpand zaten bij een andere groep investeerders, onder leiding van het overheidsfonds Invest-NL.
Denk daarbij aan patenten, de technologie en merken. Die groep zou de rechten nu hebben vrijgegeven, waardoor een doorstart mogelijk is.
Acute crisis voorbij
Of de investering soelaas biedt voor de toekomst, moet nog blijken. Voor de productie van de Lightyear model 2 zijn naar verwachting vele honderden miljoenen nodig. Een woordvoerder van het bedrijf zegt tegen het ANP dat 'de acute crisis voorbij' is. "Nu kijken we hoe we verder gaan." Volgens het Eindhovens Dagblad zouden zo'n 100 van de 600 ontslagen werknemers bij Lightyear hun baan kunnen terugkrijgen.
De topman van Invest-NL, Rinke Zonneveld, zegt in een vanmiddag verschenen persbericht blij te zijn dat Lightyear zijn missie kan voortzetten.
"Afgelopen jaar heeft Invest-NL aanzienlijk in Lightyear geïnvesteerd, omdat wij geloven in het potentieel van haar technologie. De uitdaging blijft significant, maar het bedrijf heeft ook grote mogelijkheden."
Curator Reinoud van Oeijen was vanmiddag nog onbereikbaar om een toelichting te geven op de nieuwste ontwikkelingen rond Lightyear.