Succesvolle samenwerking strandt

Rapper Diddy verliest eigen wodkamerk na aantijgingen racisme

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© GettyRapper Diddy verliest eigen wodkamerk na aantijgingen racisme
RTL

Rapper Sean 'Diddy' Combs, vroeger bekend als Puff Daddy, raakt zijn eigen wodkamerk kwijt. Diageo, een van de grootste drankenproducenten ter wereld, heeft de ooit zeer succesvolle samenwerking opgezegd nadat de artiest het bedrijf beschuldigde van racisme.

Daarmee komt een einde aan een 15-jarige samenwerking tussen de rapper en de drankmaker. In 2007 vroeg Diageo hem als ambassadeur van het wodkamerk Ciroc, dat sindsdien flink aan populariteit won.

Wodka en tequila

Volgens de rapper verkocht Diageo in 2007 slechts 75.000 dozen Ciroc, en stegen de verkopen dankzij zijn inspanningen tot 2,6 miljoen dozen in 2014. Dat jaar gingen de partijen ook samenwerken rond het tequila-merk DeLeon.

De afgelopen jaren kwam de samenwerking echter steeds meer onder druk te staan, zo blijkt uit rechtbankstukken. Volgens Combs zou de multinational Ciroc en DeLeon verwaarlozen en verkeerd promoten als 'zwarte merken'.

Racisme

Ook zou Diageo meer energie en geld steken in de productie, marketing en distributie van haar andere wodka- en tequilamerken. Zo zou DeLeon worden achtergesteld bij het tequilamerk Casamigos, dat Diageo in 2017 voor zo'n één miljard dollar kocht van acteur George Clooney.

George Clooney verkoopt tequilamerk voor miljard dollar
Lees ook

George Clooney verkoopt tequilamerk voor miljard dollar

Combs zegt dat hoge managers van de drankengigant zouden hebben laten doorschemeren dat zij zijn merken anders zouden behandelen als hij een witte bekendheid was geweest. 

Chantage

Volgens Diageo probeert de rapper het bedrijf te chanteren met ongefundeerde aantijgingen van racisme, om miljarden dollars aan schadevergoeding te kunnen eisen. Volgens de drankengigant, die met merken als Johnnie Walker whisky, Tanqueray gin en Smirnoff wodka vorig jaar een omzet van omgerekend 18 miljard euro boekte, is het verbreken van de samenwerking daardoor onontkoombaar geworden.

Diageo stelt dat de artiest nauwelijks geld investeerde in de samenwerking, maar er wel honderden miljoenen aan verdiende. Jarenlang stond Combs op de eerste plaats van de lijst rijkste rappers, die het Amerikaanse zakenblad Forbes opstelde.

Combs stapte in mei naar de rechter, Diageo heeft de rechtbank gevraagd de zaak niet in behandeling te nemen.

Verkeerd aflopen

Samenwerkingen tussen merken en bekendheden kunnen beide partijen veel geld opleveren, maar ook vreselijk verkeerd aflopen. Zo verbrak Adidas vorig jaar het partnerschap met Kanye West, wegens diens antisemitische uitlatingen. Daarom moest het sportkledinggigant honderden miljoenen afschrijven op voorraden van Yeezy-schoenen.

En in Nederland trok het limoncello-merk Fiorito zich begin vorig jaar terug uit de samenwerking met Lil’ Kleine, nadat de rapper in opspraak was geraakt wegens mishandeling van zijn vriendin.

Drank en sterren

Bekendheden kunnen veel geld binnen harken door hun naam te verbinden aan een drankmerk. Volgens Diageo verdiende rapper Sean 'Diddy' Combs honderden miljoenen aan hun gezamenlijke verkopen van wodka en tequila. Acteur George Clooney verkocht zijn tequilamerk Casamigos voor een miljard dollar aan de drankengigant.

Andere bekende voorbeelden van lucratieve drankendeals door de sterren? In 2021 verkocht de Ierse vechtsporter Conor McGregor zijn belang in het drie jaar eerder opgerichte whiskeymerk Proper No. 12 in 2021 aan de maker van Jose Cuervo tequila, naar verluidt voor 130 miljoen euro.

Dat ook niet-alcoholhoudende dranken artiesten veel geld kunnen opleveren, toonde rapper 50Cent aan. Rond 2004 kreeg hij een minderheidsbelang in Glaceau VitaminWater, in ruil voor promotiewerkzaamheden. Toen Coca-Cola het merk in 2007 voor ruim 4 miljard dollar kocht, streek de artiest naar verluidt zo'n 100 miljoen dollar op.

Lees meer over
Sean 'Diddy' CombsDiageoAlcoholische drankenZ link in bio