Retail-experts: Invito en Dolcis krijgen het moeilijk
Macintosh zet alle winkelketens in de etalage. De merken Manfield of Pro 0031 gaan het misschien wel redden, maar het is de vraag of dat ook geldt voor Dolcis en Scapino. Dat zegt trendwatcher Farid Tabarki.
''In het middensegment vindt een slachting plaats'', zegt Tabarki desgevraagd. Mensen gaan volgens hem òf naar chiquere winkels, zoals de Bijenkorf of het nieuw te openen warenhuis Haussmann in Amsterdam, òf ze gaan naar winkels aan de onderkant, zoals Primark.
Een paar ketens in het middensegment zal het volgens Tabarki wel overleven, maar veel minder dan vijf of tien jaar geleden. De marges zijn er dun. De winkelstraten dunnen uit, de bodem is wat dat betreft nog niet bereikt. Een aantal ketens zal nog omvallen, denkt Tabarki.
'Twee problemen in middensegment'
Winkels in het middensegment hebben volgens Tabarki te maken met twee problemen. Zo is de modegevoeligheid groter geworden. In Zara en Hennes & Mauritz heb je geduchte concurrenten. Verder veranderen deze ketens hun assortiment heel snel, zodat de consument er altijd iets nieuws kan vinden.
Voor de merken van Macintosh is het niet makkelijk om daarin overeind te blijven, denkt Tabarki. Hij vraagt zich ook af of de fysieke winkels en online wel voldoende zijn geïntegreerd.
Manfield
Manfield heeft schoenen van relatief hoge kwaliteit, dat segment biedt nog wel enige ruimte, alhoewel je wel te maken hebt met 'high fashion-merken'. Verder kan Pro 0031 het verschil maken als het zich genoeg op een niche richt, denkt Tabarki. Ook voor Scapino ziet hij nog een kans, als ze de onderkant van de markt opzoeken, Primarkniveau dus. Ze moeten dan wel dusdanig de kosten drukken dat ze tegen het geweld van fast fashion (Zara en Hennes & Mauritz) op kunnen.
Voor Invito en Dolcis ziet hij het somberder in. ''Het is echt de vraag of ze het verschil kunnen maken''.
'Tien keer niks'
Cor Molenaar, hoogleraar e-commerce aan de Erasmus Universiteit, is somber over de winkelketens van Macintosh. ''Het is tien keer niks''. De winkels zijn niet onderscheidend genoeg. Voor Manfield ziet hij nog wel mogelijkheden, maar voor Dolcis en de andere merken veel minder.
Macintosh heeft te laat gereageerd op de ontwikkelingen in de markt, aldus Molenaar. Ook zijn de ketens niet ver genoeg met internet.
'Aantal winkels zal worden overgenomen'
Volgens Molenaar wordt een aantal winkels misschien van Macintosh overgenomen, maar die zullen dan wel in de grote winkelgebieden zitten. Ook zullen winkels kleiner moeten worden, omdat dat goedkoper is. Voorraden hoeven volgens hem niet per se in de winkel zelf te liggen.
Als mensen bereid zijn via internet te bestellen, willen ze misschien ook wel even wachten tot de schoenen uit een magazijn worden gehaald.
Voor de randstad valt het misschien nog enigszins mee, maar voor de regio's daarbuiten ziet hij het veel somberder in. Voor het oosten van het land, bijvoorbeeld, denkt hij dat in plaatsen met minder dan 40.000 inwoners de meeste winkels verdwijnen, uitgezonderd supermarkten en ketens als het Kruidvat. Voor de rest zullen consumenten naar grotere steden moeten.
'Winkelcentra moeten krimpen en aantrekkelijker worden'
Winkelcentra in Nederland moeten inkrimpen en aantrekkelijker worden ingericht. Ook moeten barrières als betaald parkeren worden opgeheven en openingstijden worden verruimd om mensen aan het winkelen te krijgen, aldus Molenaar.
''Bij de ketens die ten onder zijn gegaan of die het moeilijk hebben is het te makkelijk om internet de schuld te geven", zegt Molenaar. ''Bij een stijging van de online-aankopen tot 35 procent van het totaal wordt nog altijd betekent 65 procent in winkels verkocht. Dan moet je er als winkelier wel voor zorgen dat consumenten bij jou naar binnen stappen."
Ook ABN Amro stelde onlangs in een rapport dat de opkomst van internet en de crisis het fysieke winkellandschap geen goed hebben gedaan, maar dat de consument zeker in de winkel blijft komen. ''Daarvoor moeten de winkelformules wel hun best blijven doen om de consument te verleiden", aldus de bank.
'Jong personeel wel goedkoper, maar niet deskundiger'
Om de negatieve spiraal te doorbreken, moeten overheden, vastgoedbedrijven en winkeliers samen optrekken. Maar ook moeten winkels bij zichzelf te rade gaan. ''Vaak voegt bijvoorbeeld jong personeel niets toe. Ze zijn wel goedkoper maar zeker niet deskundiger", aldus Molenaar. Ook zouden volgens hem winkels op zaterdag langer open moeten blijven.
Wel erkent Molenaar dat het aankoopgedrag de afgelopen jaren is veranderd. ''Het vrij besteedbare bedrag van consumenten ligt nog altijd even hoog als een paar jaar geleden, alleen hebben we meer keuze om het uit te geven''. Molenaar doelt onder meer op de opkomst van smartphones, tablets en andere gadgets, waar een groot deel van de huishoudpot aan op gaat. ''Dan is het logisch dat consumenten voor noodzakelijke aankopen kiezen voor prijsvechters als Primark, Action en Lidl."
Dat steeds meer huishoudens uit één persoon bestaan, is ook geen goed nieuws voor winkelketens. Alleenstaanden hebben volgens de expert over het algemeen minder te besteden. Ook gaat meer geld op aan 'socializen'. Molenaar verwacht dan ook dat in de nabije toekomst meer winkeliers in de problemen zullen komen.