Telefoonverkoper Leapp failliet, klanten in onzekerheid
Leapp, de verkoper van opgelapte tweedehands iPhones, is failliet. De webshop is uit de lucht gehaald en ook de winkels blijven tot nader order gesloten. Klanten zijn veel van hun rechten kwijt.
Vrijdag sprak de rechter het faillissement uit over het in geldnood verkerende bedrijf. Meestal blijven in zo'n geval de winkels nog even open, om de boel draaiende te houden voor een eventuele doorstart, maar dat is bij Leapp niet het geval.
Fluiten naar je garantie, bestellingen geannuleerd
En dat heeft consequenties voor de klanten. Eerst het goede nieuws: mensen die afgelopen week een telefoon hebben besteld en betaald, krijgen het apparaat nog toegestuurd. Maar als je een bestelde telefoon nog in de winkel moest afhalen en betalen, dan vis je achter het net: die bestellingen worden geannuleerd.
Vervelender is het als je eerder een telefoon hebt gekocht en die niet goed werkt. Door het faillissement vervalt namelijk de garantie. Je kunt ook geen toestellen meer ruilen of retourneren.
De hoop voor de garantieregeling is nog niet helemaal verloren. Leapp schrijft dat het voortzetten van de garantie 'onder de aandacht gebracht wordt' van de bedrijven die zich hebben gemeld voor een eventuele doorstart.
Tegoedbon waardeloos
Ook mensen die hun telefoon hebben opgestuurd voor reparatie zitten nog even in onzekerheid. Leapp zegt dat er in overleg met de curator wordt gewerkt aan 'een plan van aanpak' om de producten terug te leveren aan de eigenaren. Hoe en wanneer dat dan gaat gebeuren is nog niet duidelijk.
Mensen met een tegoedbon lopen nog de grootste kans op een echte financiële tegenvaller: die zijn namelijk niet te verzilveren zolang de winkels en de webshop dichtblijven.
Of ze weer opengaan hangt af van of er een koper wordt gevonden die een doorstart wil maken.
Snelle groei
Het faillissement van Leapp komt na een paar jaar van forse groei. Het aantal winkels is gestegen naar 24, waarvan 7 in België en 1 in Duitsland. Om die groei te bekostigen had het bedrijf extra geld nodig, maar het lukte niet om dat op tijd voor elkaar te krijgen, zegt oprichter Rogier van de Camp tegen RetailNews.