Nederlandse staat neemt belang van 14 procent in Air France-KLM
De Nederlandse staat gaat zijn invloed in Air France-KLM uitbouwen. De afgelopen dagen heeft de staat een belang van 12,68 procent verworven. De ambitie is dat te verhogen tot 14,3 procent, evenveel als het belang van de Franse Staat in de Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij.
Dat hebben Wopke Hoekstra, minister van Financiën, en Cora van Nieuwenhuizen, minister van Infrastructuur en Waterstaat, vanavond bekendgemaakt tijdens een persconferentie. Eerder op de dag waren de Tweede Kamer en de Franse regering al vertrouwelijk op de hoogte gebracht.
Publieke belang
Met het belang wil de staat het 'grote publieke belang' van Schiphol en KLM veiligstellen. "Hiermee krijgen we nadrukkelijk een stem aan de tafel en worden de Nederlandse belangen beter gewaarborgd. Dit laat onze commitment zien aan de KLM en de hele groep. Er was te weinig zekerheid voor de toekomst."
Volgens Hoekstra vindt steeds meer besluitvorming rond Air France en KLM in de holding plaats. "Er was dus voor Nederland te weinig mogelijkheid om het publieke belang te verdedigen", zei hij. "Maar ik ben niet van plan om een activistische aandeelhouder te worden."
680 miljoen euro
De 12,68 procent vertegenwoordigt een waarde van 680 miljoen euro. Dat komt ten laste van de staatsschuld. Het heeft geen gevolgen voor de begroting van de individuele ministeries. Vorige week woensdag is begonnen met de aankoop en vandaag ging de staat door de grens van 5 procent.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
De aandelen zijn verworven via ABN Amro, staat in een brief die beide bewindslieden naar de Tweede Kamer hebben gestuurd. Hierbij heeft de bank opdracht om zelfstandig het gewenste belang te verwerven via directe aankopen op de beurs en via onderhandse overnames en tegelijkertijd voldoende controle te behouden op de aankoopprijs.
'Grotere invloed'
Volgens Hoekstra was de positie van KLM 'de afgelopen tijd geërodeerd'. De aandelenkoop heeft volgens hem niets te maken met de spanningen rond de positie van KLM-topman Pieter Elbers. Die dreigde niet herbenoemd te worden. "Het was een illustratie van de verhoudingen."
Van Nieuwenhuizen onderstreepte op de persconferentie het belang van Schiphol als internationaal knooppunt. Hiermee krijgt Nederland 'grotere invloed' binnen het concern en kan ongewenste centralisatie worden voorkomen', zei ze.
KLM 'blij' met binding
De Nederlandse staat bezit al een belang van 5,9 procent in KLM. Die zal worden behouden, zei Hoekstra.
Luchtvaartmaatschappij KLM is blij dat Nederland zich voor langere tijd bindt aan moederbedrijf Air France-KLM. Een woordvoerder van KLM noemt het een 'mooi en goed teken'.