Koopman boekt weer geen succes in RTL Z Beursspel
Roland Koopman was uit op revanche in dit seizoen van het RTL Z Beursspel. Maar wederom is het hem niet gelukt om te scoren. Vorige week stond hij nog mooi in de plus, maar hij eindigt deze speelronde in het rood. Wat vinden de experts van zijn prestatie?
Het is presentator Roland Koopman weer niet gelukt om hoog te eindigen in het RTL Z Beursspel. Het succes van vorige week bleek van korte duur. En hoewel hij slechts een transactie heeft gedaan, eindigt hij als nummer 7434 van de ruim 8000 spelers.
Toch is hij niet per se een verliezer volgens de experts in de studio van Beurs Inside.
Je hebt niet alle cookies geaccepteerd. Om deze content te bekijken moet je deaanpassen.
Voor de lessen of voor de winst
Volgens Jim Tehupuring zijn er twee manieren om het Beursspel te spelen. In de eerste plaats kun je met behulp van het spel kennis maken met beleggen. In het Beursspel zijn verschillende beleggingsproducten beschikbaar en zo proef je in twee maanden tijd een beetje mee. Daarbij is het Beursspel ook na de officiële spelperiode actief, dus je kunt ook langer spelen en dingen uitproberen.
Spelen om te winnen is anders volgens Tehupuring: "Dan moet je met een maximale hefboom, zeer geconcentreerd beleggen. Dat is meer speculeren en daarmee loop je dus ook meer risico."
Winst op een dalende AEX
Koopman had wel degelijk een gedachte achter die ene transactie die hij deed. Hij geloofde dat de AEX na het breken van de 600-puntengrens weer zou dalen. "Dan gaat de markt afketsen want er is veel te veel negativiteit."
En dus koos Roland voor een shorttransactie met een flinke hefboom. "Dat leverde best een aardig rendement op", maar de presentator bleef te lang zitten en dus "verpieterde die positie weer".
Beleggen in België steeds populairder
Ook in België wordt al een aantal jaar een beursspel gespeeld. Daar doen zo'n 40.000 spelers aan mee. Dat wil niet zeggen dat beleggen in Belgie een volkssport is. Volgens de Vlaamse analisten Stefaan Casteleyn en Tom Simonts, zijn er juist weinig mensen die met hun eigen geld beleggen.
Toch ziet Simonts een kentering in die populariteit. Volgens hem bereik je immers met initatieven als een beursspel wel jongere generaties. Hij hoopt dan ook dat die jonge beleggers naar de markt komen.
Ook zien ze een toename van beleggingsclubs in België: "Die staan op een all-time high, volgens Simonts. Het lijkt er dus wel op dat beleggen steeds populairder wordt bij onze zuiderburen. Al merken Simonts en Casteleyn daar in de dagelijkse gang van zaken nog weinig van.
Beurs Inside - Voor kennis en winst
Beurs Inside is een interactief programma, wat betekent dat kijkers mee kunnen praten en vragen kunnen stellen tijdens de uitzending. Een aantal vragen zal in de live-uitzending worden beantwoord.
Voor de overige vragen zit elke week een deskundig team van moderators klaar om zoveel mogelijk vragen van kijkers te beantwoorden.
Hou onze seminar pagina in de gaten voor nieuws over het nieuwe seizoen en andere interessante programma's voor beleggers.