Adyen voelt coronacrisis, omzet en winst toch gestegen
Betaalbedrijf Adyen voelt duidelijk de impact van het coronavirus. Vanaf medio maart worden er minder betalingen verwerkt in vergelijking met begin dit jaar. Sinds april is dat weer teruggeveerd. Ondanks de negatieve invloed van corona steeg de omzet wel in het eerste kwartaal.
Adyen is een betaalplatform dat elektronische betalingen mogelijk maakt. Het heeft onder meer Facebook, Spotify, Netflix, De Bijenkorf en Coolblue als klanten. Doordat een deel van de economie op slot is gegaan en veel winkels dicht zijn wordt er veel minder in fysieke winkels gekocht.
Daardoor kelderde het aantal betalingen dat Adyen voor fysieke winkels verwerkt met bijna 90 procent. De onlinebetalingen stijgen echter, met nu zo'n 40 procent. Dat effect was in de maand maart echter nog maar beperkt zichtbaar.
Omzet stijgt door januari en februari
Het aantal betalingen dat wordt verwerkt ligt nu circa 30 procent lager dan aan het begin van het jaar. Vooral bedrijven uit het toerisme en luchtvaart kregen het zwaar te verduren, waardoor er minder betalingen waren te verwerken voor Adyen.
Ondanks de moeilijke maand maart wist Adyen in het hele eerste kwartaal 38 procent meer betalingen te verwerken (67 miljard euro). De omzet steeg met 34 procent tot 135,5 miljoen euro.
Beleggers reageren positief: de koers van Adyen stijgt.
Winstgroei blijft achter bij omzet
Het ebitdaresultaat (vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill) nam toe met 16 procent tot 63,6 miljoen euro. Die stijging blijft achter bij die van de omzet, omdat het bedrijf naar eigen zeggen nog kosten maakt om nieuw personeel te werven en voor marketing.
Omdat Adyen het bij een trading update houdt, geeft het verder geen winstcijfers. De halfjaarcijfers worden op 20 augustus gepubliceerd. Al met al lijken de cijfers er goed uit te zien, zei Ralph Wessels, hoofd Beleggingsstrategie bij ABN Amro MeesPierson in RTL Z Voorbeurs.