Beurs

Air France-KLM: verlies van 1,8 miljard, eigen vermogen verdampt

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© ANPAir France-KLM: verlies van 1,8 miljard, eigen vermogen verdampt
RTL

Air France-KLM leed in het eerste kwartaal een nettoverlies van 1,8 miljard euro. Voor het tweede kwartaal verwacht de luchtvaartmaatschappij een nog hoger verlies. Eind maart was het eigen vermogen bijna geheel verdwenen.

Dat luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM heel hard worden getroffen door het coronavirus, dat wisten we al. Nu blijkt hoe hard.

In de maanden januari tot en met maart daalde de omzet met ruim 15 procent tot 5 miljard euro, dat komt geheel voor rekening van de laatste twee weken van maart.

De kosten blijven voor een groot deel wel doorlopen, daardoor resteert onderaan de streep een verlies van 1,8 miljard euro, tegen een verlies van 324 miljoen euro in dezelfde periode van vorig jaar. De eerdere winstprognose voor 2020 is ingetrokken.

'Dramatisch'

De cijfers zijn echt dramatisch, aldus RTL Z-beurscommentator Jacob Schoenmaker. Het verlies is nog veel groter dan was gevreesd, zegt hij.

Beleggers zijn het met hem eens. De koers van Air France-KLM daalt 3 procent. Als het aandeel rond dit niveau zou sluiten, dan zou dat het laagste slot zijn sinds september 2012.

Hoekstra: 'Ook piloten en top KLM moeten forse offers brengen'
Lees ook

Hoekstra: 'Ook piloten en top KLM moeten forse offers brengen'

Hoger verlies in tweede kwartaal

In het tweede kwartaal zal het verlies fors verder oplopen. Het operationele verlies, dus vóór aftrek van rentelasten en belastingen, zal dan 'significant hoger' zijn dan de 861 miljoen van het eerste kwartaal.

In het tweede kwartaal zal Air France-KLM de capaciteit van de vliegtuigen voor slechts 5 procent benutten en in het derde kwartaal voor maar zo'n 20 procent.

Over heel 2020 verwacht Air France-KLM een 'significant' ebitda-verlies (vóór aftrek van rente, belastingen, afschrijvingen en amortisatie goodwill).

Eigen vermogen

Eind maart was het eigen vermogen van de onderneming gedaald van 2,3 miljard tot 185 miljoen euro. Niet voor niets kreeg Air France al voor 7 miljard euro steun van de Franse overheid en KLM voor 2 tot 4 miljard aan Nederlandse steun toegezegd. Over de voorwaarden van de Nederlandse steun wordt nog overlegd.

Van de Franse steun bestond 4 miljard euro uit bankleningen waarvoor de Franse staat garant staat en verder voor 3 miljard aan directe steun.

Versterking van het eigen vermogen lijkt zonder meer noodzakelijk, gezien de verwachting voor een oplopend verlies in het tweede kwartaal.

KLM minder slecht dan Air France

KLM deed het, zoals de laatste jaren gebruikelijk, minder slecht dat grote broer Air France. KLM leed een operationeel verlies van 275 miljoen euro en Air France van 536 miljoen euro.

Air France is weliswaar groter dan KLM, maar gerelateerd aan de omzet is het verlies er ook groter dan bij KLM. Zo legde Air France 17,8 euro toe op elke 100 euro omzet en KLM 'maar' 12,9 euro. Dat is uiteraard nog altijd dramatisch slecht.

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartCoronavirus