Koers steeg al 150 procent

Deze luchtvaartmaatschappij is failliet, maar hoogvlieger op de beurs

Door Paul le Clercq··Aangepast:
© GettyDeze luchtvaartmaatschappij is failliet, maar hoogvlieger op de beurs
RTL

De voormalige Indiase KLM-partner Jet Airways vliegt al sinds april vorig jaar niet meer, maar op de beurs doet ze het dit jaar fantastisch. Terwijl corona branchegenoten op de beurs hard raakt, staat de koers van Jet Airways nu bijna 2,5 keer zo hoog als aan het begin van het jaar.

Jet Airways was de grootste luchtvaartmaatschappij van India die niet in overheidshanden was. De concurrentie van prijsvechters werd echter steeds groter en deed het bedrijf uiteindelijk de das om.

Wat rest van Jet Airways zijn schulden van omgerekend 2,9 miljard euro. Verder is Jet Airways de meeste landingsrechten kwijt. Saillant detail, KLM, vroeger een partner, wilde de landingsrechten op Schiphol kopen, maar dat ging uiteindelijk niet door.

IATA: miljarden vloeien weg uit luchtvaartsector, ook volgend jaar
Lees ook

IATA: miljarden vloeien weg uit luchtvaartsector, ook volgend jaar

Koersexplosie

Op de beurs steeg Jet Airways dit jaar ondanks alles tot grote hoogte. Eind december 2019 stond het aandeel nog op 29,05 Indiase roepie en nu is dat bijna 72 roepie.

Vooral sinds eind september explodeerde de koers. En dat terwijl de Bloomberg World Airlines Index, waarin 27 grote luchtvaartmaatschappijen in de wereld zitten, 42 procent daalde. De koers van Air France-KLM kelderde dit jaar zelfs bijna 70 procent.

Doorstart?

Het is op zijn minst opvallend dat de beurskoers zo hard is gestegen. Dat komt waarschijnlijk omdat wordt gesproken over een doorstart. De schuldeisers van Jet Airways hebben ingestemd met een voorstel van een consortium van investeerders uit de Verenigde Arabische Emiraten en de Londense investeringsmaatschappij Kalrock Capital.

Zij steken geld in de Jet Airways, waardoor deze mogelijk een tweede leven kan beginnen. Daardoor zal het belang van de huidige aandeelhouders wel flink verwateren. Details van het plan zijn niet bekend gemaakt.

De Indiase Economic Times schrijft dat de nieuwe aandeelhouders 90 procent van de aandelen in Jet Airways krijgen. De bestaande schuldeisers zouden hun schulden omzetten in aandelen, die goed zouden zijn voor 10 procent.  

Corona en landingsrechten

Over vier tot zes maanden zou Jet Airways weer moeten vliegen, binnen India zelf en naar andere landen. Daarvoor moeten nog wel landingsrechten worden verworven. In de huidige coronacrisis, waarin er aanzienlijk minder wordt gevlogen valt dat wellicht nog mee.

Tegelijkertijd lijkt corona geen goede tijd om weer te gaan vliegen, juist omdat er minder passagiers zijn.

Lees meer over
Air France KLMLuchtvaartIndia