Hoge kosten en minder pakketten dan gedacht: PostNL lijdt verlies
PostNL krijgt flinke klappen door de zwakkere economie. We zijn terughoudend met het bestellen van online producten en we sturen minder brieven, maar de kosten voor onder meer lonen en brandstof stijgen wel.
Precieze winstcijfers maakt PostNL niet bekend in de trading update over het derde kwartaal. Het bedrijf denkt in ieder geval wel dat de winst vóór aftrek van rente en belastingen uitkomt op 20 miljoen negatief (20 miljoen verlies dus), terwijl dat in de zelfde periode van vorig jaar nog 23 miljoen positief was.
Verder zullen de winstdoelstellingen voor heel 2022 niet worden gehaald, denkt PostNL nu. Waar beleggers wel vanuit mogen gaan, dat wordt nog niet bekend gemaakt. Mogelijk gebeurt dat bij de publicatie van de volledige resultaten op 7 november.
Economie
PostNL klaagt over de slechtere economie. Het bedrijf dacht eerder dat consumenten weer meer pakketjes zouden gaan bestellen nadat in het tweede kwartaal het volume met maar liefst 12,6 procent was gedaald, omdat de coronamaatregelen waren verdwenen.
Maar dat herstel komt nog niet. We bestelden juist 1,1 procent minder pakjes. Dat komt door de hoge inflatie en het dalende consumentenvertrouwen, aldus het bedrijf.
Ook bij de postdivisie in Nederland, naast Pakketten het andere grote onderdeel, gaat het niet zo fantastisch. We versturen met zijn allen 9,3 procent minder post.
Hogere kosten
Tegelijkertijd heeft PostNL te maken met hogere kosten, voor onder andere brandstoffen en lonen. In juni bereikte PostNL een akkoord over een loonsverhoging van meer dan 8 procent voor de postbezorgers.
Geprobeerd wordt wel om het effect van de kostenstijgingen te beperken. PostNL wil de kosten bij de pakjestak verlagen, routes moeten efficiënter worden en vacatures worden niet altijd volledig ingevuld.
Vierde kwartaal en 2023
Vanwege de feestdagen worden er in het laatste kwartaal van het jaar altijd veel pakketjes bezorgd. Dat zal ook dit jaar het geval zijn, denkt PostNL, maar het aantal pakketjes zal niet groter zijn dan in dezelfde periode van vorig jaar.
In 2023 krijgt PostNL bij de postbezorging te maken met concurrentie van DHL. Dat Amerikaanse bedrijf wil namelijk ook post gaan bezorgen in Nederland. Het gaat dan overigens niet om standaardbrieven, maar om post vanaf 50 gram, vooral voor zakelijke klanten.