Business

Fabeltjeskrant komt terug: oude kinderseries blijven lucratief

Door Gert-Jan Verstegen··Aangepast:
© RubinsteinFabeltjeskrant komt terug: oude kinderseries blijven lucratief
RTL

Goed nieuws voor fans van Meneer de Uil: de Fabeltjeskrant komt terug op televisie. De serie wordt in een nieuw jasje gegoten en dat gebeurt niet alleen om nostalgische redenen. Oude series worden wel vaker afgestoft omdat er nog goed mee te verdienen is.

Meneer de Uil, juffrouw Ooievaar en Ed en Willem de Bever zijn vanaf 2019 weer te zien op tv. Niet als poppenspel, zoals vroeger. De producenten hebben gekozen voor computeranimatie, maar wel in de stijl van vroeger.

Rechten liggen in de familie

De serie wordt gemaakt door producent Robin de Levita, zoon van televisieproducent Loek de Levita die honderden afleveringen van de Fabeltjeskrant produceerde. De rechten van de serie liggen dan ook volledig bij de familie De Levita, legt de product uit. Hij had altijd al de wens om digitaal iets te doen met de serie.

Het is nog niet bekend welke zender de Fabeltjeskrant gaat uitzenden, maar collega-producent Maurits Rubinstein noemt Netflix ook 'zeker interessant'. Toch heeft hij liever niet dat 'een groot Nederlands icoon' deel wordt van een betaalpakket.

Jeugdsentiment

"Ik weet dat er jarenlang voor gelobbyd is", vertelt hoogleraar geschiedenis en mediadeskundige Hans Renders. Het past volgens hem in de trend dat retro-tv al jaren populair is.

Toch denkt hij niet dat de jeugd meteen hierop zit te wachten. "Die kennen de Fabeltjeskrant niet. Maar hun mediagedrag wordt heel sterk bepaald door de ouders." Die zitten waarschijnlijk wel te wachten op jeugdsentiment. "Dat is marketingtechnisch interessant."

Miniatuurvoorbeeld

Bekend trucje van Studio 100

De revival van de Fabeltjeskrant doet denken aan de manier waarop het Vlaamse Studio 100, bekend van Samson en Gert, een arsenaal aan oude kinderseries terug op de buis kreeg. In 2008 werd voor ruim 40 miljoen euro een Duits bedrijf overgenomen dat de rechten van onder meer Maya de Bij, Wicky de Viking, Heidi en Pipi Langkous in bezit had.

Ook Studio 100 koos voor moderne remakes. Zo is de nieuwe Maya de Bij zelfs te vinden op Netflix. De serie werd verkocht aan bijna honderd landen. Nog interessanter voor de Vlamingen: merchandising. De koekjes, broodtrommels en dekbedovertrekken met het bijtje zijn big business.

De figuurtjes van vroeger lopen ook rond in de verschillende pretparken die onder Studio 100 vallen. Bijna de helft van de totale omzet, ruim 71 miljoen euro, haalt het bedrijf uit die parken.

Merchandising

Merchandising wordt volgens Rubinstein ook een belangrijk onderdeel van de Fabeltjeskrant 2.0. "We kunnen bijna niet zonder, zo'n serie is heel duur. We hebben een alternatieve geldstroom nodig", zegt hij. Wat al in de pijpleiding zit: boeken, knuffels, postzegels en een muntenverzameling.

Renders ziet daarentegen dergelijke commercie liever niet gebeuren bij de Fabeltjeskrant. Volgens hem brengt juist die kinderserie de kijker terug naar een tijd waarin alles nog eerlijk was en niet zo commercieel.

Een derde geldstroom komt uit het buitenland. De Fabeltjeskrant heeft co-producenten uit onder meer Frankrijk, Canada, Duitsland en Zweden.

Niet zo gek, vroeger was de Fabeltjeskrant ook over de grens te zien, onder andere in Frankrijk, Italië, Noorwegen en Zweden. Vooral het Zweedse Fablernas värld (De Fabeltjeswereld) was erg populair. 

Buurman en Buurman

Dat je geen gigantisch mediaconcern hoeft te hebben om te kunnen verdienen met een kinderserie bewijst Marc van Selms. De Nederlandse ondernemer kocht de licentierechten van het Tsjechische Buurman en Buurman. De twee klungelige kleipoppetjes komen daar al meer dan veertig jaar op televisie.

Van Selms zorgde voor een hele reeks aan merchandise-artikelen en krijgt voor elk verkocht product een percentage. Dat doet hij inmiddels ook voor alles rondom de serie en boeken van Kikker. Het programma Z Today sprak vorig jaar met de ondernemer:

Bassie en Adriaan

Ook al tientallen jaren oud, maar nog steeds op televisie: Bassie en Adriaan. De clown en acrobaat kunnen niet alleen worden bekeken bij RTL Telekids, maar zijn inmiddels ook actief op YouTube. Sommige video's zijn inmiddels meer dan honderdduizend keer bekeken. Hoe oud de twee ook zijn, de merchandising wordt nog altijd verkocht.

"Ik vind het zelf ook heel bijzonder", vertelt Nanda Scholte van producent Mountain Road. "De merchandising loopt dan ook geweldig. Populairste is de dvd-box met alle seizoenen Bassie en Adriaan." Daarnaast zijn er ook pennen, muismatten en plectrums. "Ze hebben echt heel veel goed bedoelde rotzooi."

Hoewel Mountain Road al jaren fungeert als agent van Bassie en Adriaan, staan de twee erom bekend dat ze bijna alles in eigen beheer deden en doen. Scholte: "De rechten zijn verdeeld tussen Bas, Adriaan en ons."

Lees meer over
Studio 100EconomieTelevisie