Ondernemen

18 jaar Bol.com: wat is het geheim van de webwinkel?

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
18 jaar Bol.com: wat is het geheim van de webwinkel?
RTL

Ruim achttien jaar geleden bestond bol.com nog niet. Inmiddels verkoopt de webwinkel ruim 15 miljoen artikelen en draait een omzet van meer dan 1 miljard euro per jaar. Wat is het geheim van dit bedrijf?

Bol.com was wereldwijd een van de eerste online winkelplatforms en dat is een belangrijke reden voor het succes, volgens Kitty Koelemeijer hoogleraar Marketing & Retailing aan Nyenrode Business Universiteit. Daar is een naam voor: first mover advantage. "Voor nieuwe partijen als Fonq is het nu heel moeilijk om ertussen te komen. Bol.com is bekend. De meeste consumenten beginnen daar hun zoektocht als ze online gaan winkelen."

Keuze

In de kantine van bol.com hangt de tekst: Bol.com heeft geen klanten, klanten hebben Bol.com. Marjolein Verkerk van Bol.com: "We willen klanten een zo breed mogelijke keuze bieden. Zowel in producten als in prijs. Fysieke winkels moeten keuzes maken. Wij niet, wij kunnen alles aanbieden. Dat is belangrijk in het succes van Bol.com: op één plek een zo breed mogelijk assortiment aanbieden."

Daarbij werkt Bol.com samen met andere partijen. "Wij hebben niet de kennis over alle producten. Daarom werken we samen met 1600 winkeliers die hun producten via ons kunnen verkopen. Zo kunnen we ruim 15 miljoen artikelen aanbieden."

Niet veel winst

In 1999 werd Bol.com in Nederland opgericht door het Duitse mediaconcern Bertelsmann. Dat is nog terug te zien aan de naam: 'Bol' is de afkorting van Bertelsmann On-Line. Koelemeijer: "In die tijd viel er geen droog brood te verdienen met online warenhuizen. Bertelsmann heeft er zeker 60 miljoen gulden ingestopt en Bol uiteindelijk maar verkocht."

De omzetcijfers van Bol.com zijn indrukwekkend, maar nog steeds wordt er niet veel winst gemaakt. Koelemeijer: "Het model is kostbaar, maar de positie van Bol.com is veel waard. Er komt een moment dat Bol.com wel veel geld gaat verdienen. Nu wordt nog maar 10 procent online gekocht. Dus daar zit een enorme potentiele groei.”

Bol.com bestaat dit jaar achttien jaar. Ter gelegenheid van dit jubileum heeft het online warenhuis een heel bijzonder voertuig laten bouwen: