Ondernemen

Online verkopen stuwen omzet modebranche

Door RTL Z··Aangepast:
© ANPOnline verkopen stuwen omzet modebranche
RTL

De modebranche heeft een topjaar achter de rug, met een omzetgroei van gemiddeld 4,6 procent. Opvallend genoeg steeg de verkoop van mannenmode veel harder dan die van vrouwenmode.

De groei van 4,6 procent is de grootste stijging in tien jaar tijd, meldt brancheorganisatie INretail. De omzetstijging is te danken aan online verkopen: die stegen met bijna 25 procent. In winkels op straat steeg alleen de omzet van schoenenwinkels, voor mode bleef de omzet gelijk ten opzichte van 2016.

Dat de enorme omzetstijging van webwinkels niet meer bijdraagt aan het algemene gemiddelde, komt omdat het grootste deel van de omzet nog steeds in fysieke winkels wordt behaald, legt een woordvoerder van INretail uit. De brancheorganisatie denkt dat de omzet dit jaar met gemiddeld 2 procent groeit.

Mannen kochten meer

Dat er meer kleding werd verkocht, was onder meer te danken aan mannen. De verkoop van mannenmode steeg met 7,1 procent, bij vrouwen 'slechts' met een kleine 3 procent.

Daarbij moet wel worden aangetekend dat mannen meestal veel minder uitgeven aan kleding dan vrouwen. In 2015 werd volgens het CBS per jaar gemiddeld 364 euro uitgegeven aan herenkleding, aan vrouwenkleding 640 euro.

Het verschil tussen wat mannen en vrouwen aan schoenen uitgeven is kleiner. Volgens het CBS gaven vrouwen in 2015 gemiddeld 152 euro uit aan schoenen, en mannen 132 euro. 

Online en offline

De beste kans op groei hebben bedrijven die zowel een webwinkel als een echte winkel hebben, zegt Edwin Belt, modemanager van INretail. "Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls.'' 

Die theorie wordt onderschreven door de recente trend waarbij bedrijven die online groot zijn geworden, ook fysieke winkels openen. In ons land opende Coolblue eind november nog een grote nieuwe winkel, in de VS nam Amazon een supermarktketen over en in Duitsland experimenteert schoenen- en kledingverkoper Zalando met echte winkels.

Lees meer over
ZalandoDetailhandelModeRetailGeld