PHIA

Jitse Groen van Thuisbezorgd: 'We hebben geen machtspositie'

Door RTL Z / Frederieke Hegger & Suzanne Blotenburg··Aangepast:
Jitse Groen van Thuisbezorgd: 'We hebben geen machtspositie'
RTL

Jitse Groen, de oprichter van Thuisbezorgd.nl, maakt zich best een beetje zorgen over alle negatieve aandacht rondom zijn eetwebsite. Maar hij is ook boos. "Veel kritiek is onterecht. Sommige restauranthouders verdienen tonnen aan extra omzet dankzij onze dienst", zegt hij in een interview met RTL Z, tijdens de finale van de Philips Innovation Award.

De ondernemer benadrukt dat hij niet van plan is om de commissie voor restauranthouders te verlagen, ook niet als de kritiek aanhoudt. Daarnaast sluit hij niet uit de commissies omhoog gaan. "Maar een klein deel van de 7500 aangesloten restaurants heeft kritiek, het merendeel is zeer tevreden over Thuisbezorgd", aldus Groen.

Kijk hier het hele interview met Jitse Groen terug, tekst gaat verder onder video:

In de jacht op meer omzet verhoogde het bedrijf dit jaar de commissies die restaurants moeten betalen als zij bestellingen via de site binnen krijgen. Het tarief ging van 12 naar 13 procent.

'Thuisbezorgd mag de tarieven verhogen'

Groen vindt dat hij de tarieven mag verhogen, omdat het ook voor extra omzet voor restaurants zorgt: "Ik begrijp dat sommige mensen het vervelend vinden, maar in Nederland zorgen we voor 80.000 euro extra omzet per restaurant per jaar", zegt hij.

Maar kunnen die kleine restaurants wel om Thuisbezorgd heen? Het bedrijf lijkt een behoorlijke machtspositie te hebben vergaard. Groen is het daar niet mee eens. "70 procent van de bestellingen komt niet via onze site, dan heb je volgens de wet geen machtspositie."

'Leugens'

De ondernemer is boos over de 'leugens', die veel media verspreiden. "Je aansluiten bij Thuisbezorgd is geen verplichting, maar een keuze."

Bovendien vindt de ondernemer dat zijn bedrijf mee moet met concurrenten uit het buitenland en voor goede online services moet zorgen: een snelle website en app. Goedbetaalde bezorgers. Dat mag wat kosten.

"Dit is de eerste keer in twee jaar dat wij onze commissie hebben verhoogd. Anderen doen het elk jaar."

Lees meer over
Thuisbezorgd.nlStartupsOndernemers