Business

Hilversums MediaMonks voor honderden miljoenen verkocht

Door Claartje Vogel··Aangepast:
© MediaMonksHilversums MediaMonks voor honderden miljoenen verkocht
RTL

Het Hilversumse productiebedrijf MediaMonks is overgenomen door de bekende Britse reclameman Sir Martin Sorrell. Oprichters Wesley ter Haar en Victor Knaap krijgen samen een belang van 25 procent in Sorells nieuwe bedrijf S4 Capital.

Dat bevestigt Knaap aan RTL Z. De betrokken partijen zeggen zelf niets over het overnamebedrag, maar Bloomberg meldt dat de 73-jarige Sorrell zo'n 300 miljoen euro voor MediaMonks betaalt.

MediaMonks bestaat sinds 2001 en heeft 11 kantoren in tien landen. Het hoofdkantoor staat in Hilversum en de 750 medewerkers produceren digitale marketingcampagnes en online platformen voor internationale merken als Lego, Nike en Audi.

Jongensboek

Mede-oprichter Knaap is 'ontzettend blij en trots'. Samen met compagnon Wesley ter Haar komt hij in het management van S4 Capital met een belang van 25 procent. Verder gaat MediaMonks 'binnen enkele maanden' naar de Britse beurs.

"Het is net een verhaal uit een jongensboek", vertelt de Hilversumse ondernemer. "We begonnen in een kelder in Hilversum en nu zijn we aandeelhouders van een groot mediabedrijf met binnenkort een beursnotering in Londen."

Strijd tussen WPP en Sorell

De overname is het begin van de terugkeer van Sorell in de reclamebranche. De koop volgt na een strijd tussen de Brit en reclamegigant WPP, het bedrijf dat Sorell zelf oprichtte.

Hij stond decennia lang aan het hoofd van dat communicatiebedrijf en was daar de best betaalde ceo van het Verenigd Koninkrijk. Hij vertrok in april 2018 na een intern onderzoek naar 'vermeend misbruik en wangedrag'.

Vervolgens besloot de oud-topman een nieuwe communicatienetwerk te bouwen: S4 Capital. Volgens de Britse krant The Guardian heeft Sorell drie bedrijven ter overname op het oog. MediaMonks was daar één van.

Vertrouwelijkheidsafspraken

WPP wilde de koop tegenhouden en dreigde de ontslagvergoeding (20 miljoen pond) van Sorell in te houden. WPP had zelf interesse in MediaMonks en de oud-directeur zou informatie hebben verzameld om het bedrijf te kopen terwijl hij nog bij WPP werkte.

Dat gaat in tegen vertrouwelijkheidsafspraken. Sorell ontkent dit en bood gewoon op tegen zijn oud-werkgever.

'Geen verkoop, maar fusie'

Sorell en Knaap spreken van een 'fusie' tussen MediaMonks en S4 Capital. Knaap: "Het is een voorrecht om de toekomst van de creatieve wereld vorm te geven samen met een man die bekend staat om zijn vermogen om succesvolle bedrijven te bouwen. We spraken al langer met diverse bedrijven over een eventuele overname. Deze deal is zo mooi, omdat we samen een nieuw hoofdstuk beginnen. We worden geen onderdeel van een bestaand bedrijf. En we mogen meebeslissen over volgende overnames."

Het ging al langer goed met de oprichters van MediaMonks. Volgens magazine Quote behoort Ter Haar tot de top 100 'Jonge Selfmade Miljonairs' met een vermogen van 10 miljoen euro.

Bij MediaMonks noemen de werknemers zich 'monks'. Sorell wordt de 'Senior Monk', laat hij weten via Facebook.

Lees meer over
ReclameMarketing en VerkoopOvername