Business

Swapfiets richt pijlen op Denemarken met nieuw groeigeld

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
Swapfiets richt pijlen op Denemarken met nieuw groeigeld
RTL

In Nederland rijden inmiddels duizenden fietsen met typerende blauwe band rond. De Delftse startup Swapfiets besloot daarom begin dit jaar zijn geluk te beproeven in België en Duitsland en blijkbaar bevalt dat. De leveraar van leasefietsen gaat het nu ook proberen in Denemarken.

De eerste fietsen worden vandaag geleverd in Kopenhagen, Aarhus en Odense. Medeoprichter Steven Uitentuis hoopt op succes, want in Denemarken is fietsen minstens net zo populair als in Nederland. "Denemarken staat hoog op alle fietsranglijsten. Dit is voor ons een logische stap."

Uitentuis startte zijn bedrijf in 2015 met drie compagnons. Voor zo'n 15 euro per maand krijg je een eigen leasefiets. Gaat er iets stuk dan komt het bedrijf naar je toe om het te maken of vervangen. Dat gebeurt in Nederland zo'n drieduizend keer per maand in dertien steden, waaronder Utrecht, Rotterdam en Groningen.

Nieuw groeigeld

De uitbreiding naar Denemarken is ook een snelle stap. Sinds begin dit jaar is het bedrijf ook al actief in vier Duitse en drie Belgische steden. Uitentuis zegt dat snel uitbreiden kan zonder focus te verliezen. "Omdat we werken met lokale managers die zorgen voor de groei in dat land. Als de dienst eenmaal staat kunnen we snel doorpakken."

Groeien lukt bovendien dankzij de hulp van investeerder Ponooc, die al eerder geld in Swapfiets stak. Hoeveel geld er in de expansie wordt gestoken wil Uitentuis niet kwijt. Wel zegt hij dat het bedrijf ook eigen geld in de uitbreiding steekt.

100.000 abonnees

Swapfiets telt naar eigen zeggen inmiddels 53.000 klanten. Aan het eind van dit jaar wil het bedrijf 100.000 abonnees hebben. "Groei is hard werken, ons bedrijf kent een behoorlijke logistieke operatie, maar we hebben er vertrouwen in dat het gaat lukken."  

Dat is ook nodig om andere spelers op de markt voor te blijven. Fietsenmaker VanMoof introduceerde dit jaar bijvoorbeeld ook een fietsabonnement. Eigenaar Taco Carlier denkt dat hij zo het fietsgedrag van zijn veelal vermogende klanten beter leert begrijpen.

Dure fiets

Swapfiets is populair onder studenten, die volgens de oprichters terughoudend zijn bij de aankoop van een dure fiets. "We keken uit het raam en zagen de zoveelste student voorbij fietsen op een oud barrel. Elke student wil graag een nieuwe fiets, maar de meeste fietsen vallen van ellende uit elkaar", vertelde Uitentuis eerder aan RTL Z.

Zie ook: Blauwe fietsband rukt op: Swapfiets beproeft geluk in buitenland

Ook niet-studenten aan de Swapfiets

Volgens Uitentuis wordt zijn dienst tegenwoordig ook steeds meer door niet-studenten gebruikt. In Amsterdam wordt de meerderheid van nieuwe abonnementen volgens hem aangevraagd door werkenden. "Zij nemen een Swapfiets voor de service", zegt Uitentuis.

Of het echt doorbreekt onder deze doelgroep is de vraag. De kans dat je met een goede tweedehandsfiets goedkoper uit bent is namelijk groot, zeker als de fiets langer dan een jaar meegaat.

Leaseauto vs. leasefiets

Onder werkgevers is de leasefiets bovendien lang niet zo populair als de leaseauto. Volgens branchevereniging Bovag zijn er in Nederland ruim 700.000 leaserijders hun auto van de zaak ook privé gebruiken, terwijl er maar 10.000 leasefietsen rondrijden. Het kabinet wil dat veranderen door de belastingregels te versimpelen.

Het zou mooi aansluiten bij de ambities van Uitentuis die het liefst in ieder fietsenrek een blauwe band ziet. "Wij willen ervoor zorgen dat iedereen kan fietsen zonder erbij stil te staan."

Lees meer over
MKBPlatformeconomieOndernemers