Portret

De wankelende webwinkels van coureur/ondernemer Tom Coronel

Door Mathijs Smit··Aangepast:
© ANPDe wankelende webwinkels van coureur/ondernemer Tom Coronel
RTL

Tom Coronel, die vandaag een van de sprekers is bij het MKB Ondernemerscongres van RTL Z in Rotterdam, is bekend als autocoureur en succesvol ondernemer. Maar zijn webwinkels staan er niet rooskleurig voor.

De meeste Nederlanders kennen Tom Coronel van televisie; als autocoureur en racecommentator en samen met zijn tweelingbroer Tim als het gezicht van de jarenlang lopende reclamecampagne van autoverzekeraar Allsecur.

Webwinkels

De 46-jarige coureur is echter ook actief als ondernemer. Zo runt hij samen met een zakenpartner al achttien jaar een aantal webwinkels, die televisies, barbecues, koffiezetapparaten en sneeuwkettingen verkopen.

Coronel aarzelt niet om daarbij zijn bekende gezicht in te zetten. Op social media is de enthousiaste en vlotgebekte ondernemer veel te zien in reclamefilmpjes, waarmee hij de boys' toys van zijn webwinkels aan de man brengt.

Kijk terug: Tom Coronel en Kim Spinder over efficiënt met tijd omgaan
Lees ook

Kijk terug: Tom Coronel en Kim Spinder over efficiënt met tijd omgaan

Verzameling bedrijven

Ook bezit Tom Coronel met zijn broers en halfzussen een evenementenbedrijf in Huizen, met onder meer een kartbaan, lasergame arena, klimhal en escaperooms. De familie exploiteert verder nog fitnesscentra en vastgoed.

Tom heeft overigens slechts bescheiden belangen in die familiebedrijven, van naar eigen zeggen tussen 10 en 20 procent. De zakelijke leiding daarover is in handen van zijn broer Raymond.

Afgelopen zomer nam Coronel met een zakelijke partner ook een belang in mediabedrijf Pilarczyk. Het bedrijf, dat werd overgenomen van de Telegraaf Media Groep, produceert gesponsorde televisieprogramma’s als RTL Autowereld en RTL Transportwereld.

Niet altijd voor de wind

Ten slotte treedt Coronel tientallen keren per jaar op als spreker. Op congressen en evenementen deelt hij zijn ervaringen als coureur en ondernemer. Tijdens die lezingen presenteert hij zich nadrukkelijk als succesvol ondernemer. Maar zakelijk gezien blijkt het hem niet altijd voor de wind te gaan.

Zo staan zijn webwinkels, die zijn samengebracht onder de paraplu van Create2fit, er op dit moment niet rooskleurig voor. Plannen om het bedrijf te laten uitgroeien tot een omzet van ruim 100 miljoen mislukten. Create2fit heeft op dit moment zelfs moeite om het hoofd boven water te houden.

Internethandel

Tom Coronel werd in 1972 geboren in een bekende racefamilie. Zijn opa van moederskant was de legendarische motorrijder Bertus van Hamersveld; zijn vader Tom Coronel senior was een bekende coureur. Ook Tom werd, op jonge leeftijd, actief in de racewereld.

In tegenstelling tot veel andere racerijders kwam Coronel niet uit een rijke familie. Al op zijn veertiende verdiende hij bij met werk in de horeca. Rond de eeuwwisseling begon hij als 28-jarige met jeugdvriend Marc Koster te handelen in nicheproducten als radars, kinderstoeltjes en televisies. Dat deden zij via internetwinkels, in een periode dat e-commerce nog in de kinderschoenen stond.

Verkoop aan Wehkamp

Dat ging goed. Bijna tien jaar later was de omzet van hun bedrijf uitgegroeid tot tussen 35 miljoen en 40 miljoen euro. In 2009 besloten Coronel en Koster een meerderheidsbelang in Create2fit te verkopen aan RFS Holland, het moederbedrijf van online warenhuis Wehkamp.

Wehkamp, dat destijds in handen was van een groep investeerders onder wie voormalig KPN-topman Ad Scheepbouwer, had ambitieuze groeiplannen.

De verkoop leverde Coronel en Koster een aardig bedrag op, maar financieel onafhankelijk werden zij er niet van. Volgens de coureur betaalde Wehkamp zo'n 5 miljoen euro voor het belang. "En daar moest de belasting nog vanaf. Na het kopen van een huis en een auto bleef er niet zoveel over", zegt hij tegen RTL Z.

Profiteren van Wehkamp

Coronel zei destijds dat hij het meerderheidsbelang in zijn bedrijf had verkocht om te kunnen profiteren van de kracht van het online warenhuis. "Voor mij is er maar een partij met wie ik echt samen wilde werken. Wehkamp is de grootste en de beste in wat ze doen", legde hij uit op ondernemerssite Sprout.

Dankzij de verkoop zou Create2fit gebruik kunnen maken van de expertise van Wehkamp, bijvoorbeeld met kopen op afbetaling. Ook zouden het bedrijf nieuwe webshops kunnen bouwen met de verzameling domeinnamen van de nieuwe eigenaar, zoals wasmachines.nl.

Groeiambities

Elk jaar zouden er twee nieuwe webwinkels geopend moeten worden. "Zo willen we de omzet binnen vijf jaar naar 100 miljoen laten groeien. Daar ligt onze echte ambitie", zei Coronel destijds tegen zakenblad Quote. In Sprout werd gesproken over bonussen als de omzet 100 miljoen of 150 miljoen zou aantikken.

Aanvankelijk leken Coronel en Koster met het behalen van de groeidoelen redelijk op koers te liggen. In een interview in 2011 zeiden de ondernemers dat de omzet het voorgaande jaar al was gegroeid tot 48 miljoen euro.

Maar in 2014 bleken de ambities toch lastiger te realiseren dan verwacht. Toen zakenpartner Koster dat jaar bij Create2fit vertrok, zei hij weg te willen uit de elektronicabranche omdat niemand er geld verdiende. Coronel bleef als marketingdirecteur bij het bedrijf betrokken.

Dreiging

In 2015 kwam Wehkamp in andere handen, door de overname door de Britse investeringsmaatschappij Apax Partners. De nieuwe eigenaren wilden zo snel mogelijk van het slecht draaiende Create2fit af.

De Britten dreigden de stekker uit het bedrijf te trekken. "Het plan was de boel te liquideren. Iedereen netjes betalen, afscheid nemen, klaar." Coronel en Koster konden dat voorkomen door het bedrijf  in de zomer van 2016 voor een appel en een ei over te nemen. Naar eigen zeggen betaalden zij er 1 euro voor.

Beroerd

Toen bleek pas echt hoe slecht de zaken ervoor stonden. Koster en Coronel moesten dertig werknemers ontslaan, en vier van de acht webwinkels sluiten. De omzet van het bedrijf bleek niet te zijn gestegen tot 100 miljoen tot 150 miljoen euro, maar gedaald tot 32 miljoen.

In recente interviews erkent Coronel dat Create2fit er beroerd voor staat, maar de schuld daarvoor legt hij vooral bij Wehkamp. Waar hij in 2009 nog zei dat Wehkamp kampioen e-commerce was, klaagde hij zeven jaar later over een stroperige vergader- en rapportagecultuur. "In feite waren wij als kleine speedboot een olietanker aan het slepen."

Voorruit is groter

Uit de meest recente jaarrekening blijkt overigens dat Create2fit ook in het eerste jaar dat het weer in handen is van de oprichters, rode cijfers heeft geschreven. Tussen juni 2016 en april 2017 bedroeg het verlies 284.000 euro. Ook de vermogenspositie is met een solvabiliteit van 11,5 niet sterk.

Coronel maakt zich niet druk over de teleurstellende prestaties van zijn bedrijf in de afgelopen jaren, en verwacht van Create2fit weer 'een winstmachine' te kunnen maken. "In de racerij crash je ook weleens. Dan kan je wel gaan lopen huilen in een hoekje, maar dat werkt niet. De voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel."

"Tijdens het racen crash je ook wel eens."© ANP
"Tijdens het racen crash je ook wel eens."
Lees meer over
Tom CoronelMathijs SmitWehkampCreate2fitOndernemersOndernemerszakenMKB