Ondernemen

'Bokitocultuur verjaagt vrouwen uit de top van het bedrijfsleven'

Door Frederique Dormaar··Aangepast:
© GettyImages'Bokitocultuur verjaagt vrouwen uit de top van het bedrijfsleven'
RTL

Het is de schuld van bedrijven zelf als zij geen geschikte vrouwen voor topfuncties kunnen vinden, stelt Hugo de Koning, medeoprichter van uitzendbureau YoungCapital. Ze moeten volgens hem kritisch kijken naar hun eigen cultuur. "Bij veel bedrijven zitten al jarenlang groepjes mannen die elkaar de hand boven het hoofd houden."

Veel bedrijven hebben nog steeds veel te weinig vrouwen op topposities en daar moeten ze zich voor schamen, zegt minister Ingrid van Engelshoven (Emancipatie) vandaag, op Internationale Vrouwendag. De minister heeft een zwarte lijst gepubliceerd met bedrijven die ondermaats presteren. En dat zijn er nogal wat.

Ahold, KPN en ING bakken er niets van

Van de 200 grootste Nederlandse bedrijven hebben er slechts 13 voldoende vrouwen in de top van de organisatie. Dat houdt in dat zeker 30 procent van de topfuncties bekleed moet zijn door een vrouw. Vanaf 2020 is dit percentage wettelijk verplicht.

Bekende bedrijven als Ahold Delhaize, KPN en ING doen het slecht. Hugo de Koning, medeoprichter van uitzendbureau YoungCapital, vindt het onbegrijpelijk dat zo weinig bedrijven voldoende topvrouwen benoemen. Op een post op LinkedIn wijt De Koning dit aan de 'bokitocultuur' bij die bedrijven.

Meer vrouwen dan mannen

"Bij veel corporate bedrijven zitten al jarenlang vaste groepjes mannen die elkaar de hand boven het hoofd houden", zegt De Koning tegen RTL Z. "Het is lastig dat te doorbreken."

Bij YoungCapital werken 1300 mensen. In de top van het bedrijf zitten meer vrouwen dan mannen. Van de zes managementfuncties worden er vier door vrouwen bekleed. Ook de ceo is vrouw, Ineke Kooistra.

Hugo de Koning © YoungCapital
Hugo de Koning

Vooruitkijken en samenwerken

YoungCapital neemt niet bewust meer vrouwen aan. Volgens De Koning zijn vrouwen nou eenmaal vaak geschikter. "Ze kunnen beter samenwerken, beter vooruitkijken, beter multitasken, ze zijn meer empathisch en stellen het belang van het bedrijf voorop."

Veel mannelijke leiders hebben een ander belang dan het bedrijf, namelijk hun eigen carrière, zegt De Koning.

Nieuw vrouwelijk talent

Werkgeversorganisatie VNO-NCW benadrukt het belang van vrouwen op topposities. Maatschappelijk gezien is het eerlijker als iedereen gelijke kansen krijgt, maar er is ook een economisch motief, legt Sigrid Verweij, directeur communicatie, uit.

"Teams die divers zijn samengesteld zijn creatiever en innovatiever en trekken makkelijker nieuw vrouwelijk talent aan. De top is het plaatje naar buiten", zegt Verweij. 

Verjonging en vernieuwing

Het is dom dat bedrijven niet meer hun best doen om topvrouwen aan te trekken, vindt ook Mijntje Lückerath, hoogleraar Corporate Governance aan de Universiteit van Tilburg.

"Het gaat bedrijven straks echt hinderen als alleen de oude generatie aan de top staat. Je ziet bij jongeren die na hun studie solliciteren dat ze kiezen voor diverse bedrijven. Die stralen verjonging en vernieuwing uit", zei Lückerath eerder tegen RTL Z.

Voldoende talent

Het schort niet aan het aanbod van talentvolle vrouwen, meent De Koning. "Er zitten genoeg talentvolle vrouwen in de lagen eronder. Ze komen alleen niet door." Hoogleraar Lückerath deelt die mening.

Volgens haar zijn er genoeg vrouwen die gewoon fulltime willen werken en een leidinggevende functie ambiëren. "Ik ben er echt van overtuigd dat elk bedrijf voldoende beschikbaarheid heeft", aldus Lückerath.

Geen panklare oplossing

Een door de politiek opgelegd vrouwenquotum is niet de oplossing. Daarmee bereik je het tegenovergestelde, denkt De Koning. "Je moet het niet forceren, dan krijg je tegengeluiden."

Een panklare oplossing heeft De Koning niet. Volgens hem is het een kwestie van tijd. "Het is de verantwoordelijkheid van het bedrijf zelf."

Lees meer over
VNO-NCWYoungCapitalAhold DelhaizeING BankKPNEmancipatieVrouwenemancipatieCarrière