Ondernemen

Chinezen storten zich nu op Italiaanse havens

Door Maarten Veeger··Aangepast:
© GettyChinezen storten zich nu op Italiaanse havens
RTL

De Chinese president Xi Jinping tekent deze week een overeenkomst met Italië voor investeringen in de zogenoemde 'Nieuwe Zijderoute' van China naar Europa. De Chinezen gaan investeren in Italiaanse havens. In Brussel en Washington kijken ze met argusogen toe.

Op dit moment heeft China geïnvesteerd in meer dan 40 havens langs de route van China naar Europa. Langs de Oost-Afrikaanse kust, in Pakistan en Sri Lanka, in Griekenland en in het Belgische Zeebrugge.

De investeringen zijn voor China onderdeel van het zogenaamde Belt & Road Project. Met dit miljardenproject wil China beter verbonden zijn met Europa via land en zee. Europa is namelijk een belangrijke afzetmarkt.

President Xi

Deze week komen daar de Italiaanse havens bij. De haven van Genua heeft al laten weten een samenwerkingsovereenkomst te tekenen met China. De Italiaanse regering neemt president Xi mee naar Palermo om hem ook enthousiast te maken voor die Siciliaanse haven.

Mogelijk zijn ook de havens van Triest en Ravenna aan de Adriatische zee onderdeel van de intentieovereenkomst die donderdag wordt getekend.  

Triest, in het uiterste noordoosten van Italië© Getty
Triest, in het uiterste noordoosten van Italië

Singapore van Europa

De havens hopen met de investeringen te moderniseren en capaciteit uit te breiden. In Triest willen ze van hun haven zelfs 'het Singapore van Europa' maken.

De investeringen in Italië worden echter met argusogen bekeken door de Amerikaanse regering en de Europese unie. Zij zijn bang voor de politieke invloed die China met de investeringen bemachtigt.

De Nederlandse overheid is volgens VNO-NCW nog huiverig voor Chinese plannen in Rotterdam, al zijn Chinese bedrijven daar allang hoofdrolspelers in de containeroverslag.

Italië de nummer 3

Van de G7-landen is Italië het eerste dat de Chinezen toestaat te investeren in belangrijke infrastructuur. De Italianen willen dat graag, onder andere omdat het land voor de derde keer in een decennium in een recessie zit.  

China handelt veel met Italië: de handel tussen de twee landen is 50 miljard dollar waard. Daarbij groeit de export van Italiaanse producten naar China harder dan die van Chinezen producten naar Italië.

De Europese Commissie noemt China echter een ‘systematische rivaal’, zo meldt Reuters. De Commissie vroeg regeringsleiders de invloed van Chinese staatsbedrijven in de Europese economie te beperken. Europa is gefrustreerd over de traagheid waarmee China zijn eigen economie opent, terwijl het land ondertussen overnames doet in strategische Europese sectoren.

De haven van Sjanghai© Getty
De haven van Sjanghai

Schimmige deals

Er zijn ook zorgen over of bij de investeringen in de Italiaanse havens de Europese regels zoals bij aanbestedingen worden nageleefd. Ervaringen in andere landen leren dat opdrachten vaak op een schimmige manier naar Chinese bouwbedrijven gaan.

Staatsconstructiebedrijf CCCC sleept de meeste opdrachten binnen en levert niet altijd af wat is toegezegd, zo blijkt onder meer in Sri Lanka

De Italiaanse regering zegt echter erop te zullen letten dat alles volgens de Europese regels gaat. Rome wijst erop dat al 13 andere EU-landen Italië voor gingen.

Lees meer over
Europese UnieHandelInvesteringenInfrastructuurHaven RotterdamEconomieEuroItaliëChina