Ondernemen

Dit bedrijf schrijft je ontslagbrief voor je toekomstige ex-baas

Door Matthias Pauw··Aangepast:
© De Keizer Marine EngineeringDit bedrijf schrijft je ontslagbrief voor je toekomstige ex-baas
RTL

De arbeidsmarkt is krap en zeker in de techniek is het voor veel bedrijven een crime om aan goed personeel te komen. Maar bij De Keizer Marine Engineering hebben ze naar eigen zeggen geen probleem om aan sollicitanten te komen. Daar hebben ze dan ook een nogal onorthodoxe methode voor.

De Keizer maakt technische installaties voor superjachten. Inmiddels hebben ze 600 mensen in dienst in 4 verschillende landen. Een groot en snelgroeiend bedrijf, toch zullen niet veel Nederlanders de naam kennen.

Niets is te gek

"Dat vinden we ook prima", zegt ceo Sjoerd de Keizer. Toen het verzoek voor een interview kwam twijfelden ze dan ook: "Willen we dit? We zijn redelijk nuchter: doe maar normaal dan doe je al gek genoeg."

Maar in de wereld van de superjachten is eigenlijk niets normaal en kan het niet te gek.

Faith, een van de jachten die door De Keizer van technologie is voorzien.© SuperYachtTimes
Faith, een van de jachten die door De Keizer van technologie is voorzien.

Niet zeuren

En als ze het over superjachten hebben, dan bedoelen ze ook superjachten. Het begint bij schepen van 35 meter lang en het eindigt bij 160 tot 170 meter, vertelt De Keizer.

Zijn mensen maken alles wat met elektronica te maken heeft in de jachten: de kabels, navigatiesystemen, verlichting, audiosystemen, videosystemen: noem het maar op. Hele bioscopen aan boord zijn geen uitzondering.

Om die megaopdrachten aan te kunnen moet er natuurlijk wel personeel voorhanden zijn. En juist in de elektrotechniek is dat een probleem voor veel bedrijven.

"Als je alleen maar zeurt over de krapte op de arbeidsmarkt, dan ben je gewoon niet goed genoeg", zegt marketingbaas Frans van der Vegt, die een aantal nogal bijzondere manieren verzon om personeel te werven.

Ontslagbrief en afscheidsfeest

Zo heeft De Keizer een 'overstapservice'. Als een sollicitant dat wil, schrijven zij je ontslagbrief voor je toekomstige ex-werkgever. Afgekeken van bijvoorbeeld energiebedrijven die een overstapservice bieden aan klanten, geeft Van der Vegt toe.

Wisselen van baan is nu eenmaal spannend, zegt hij. "Wij willen de drempel zo laag mogelijk maken. Mensen maken er ook echt gebruik van, we hebben inmiddels al heel wat brieven geschreven."

Maar nieuwe mensen binden doet het bedrijf op veel meer manieren. Ze organiseren ook je afscheidsfeest voor je oude collega's. "Dan sturen we een paar mooie dames – of heren,  maar meestal dames – die nemen lekker bier mee, muziek en partypoppers en maken er een gezellig geheel van", vertelt Van der Vegt lachend.

Werken in de Cariben

Met sommige sollicitanten gaan ze iets doen dat de werknemer in spe leuk vindt. Varen bijvoorbeeld of autoracen. Natuurlijk is dat een marketingmiddel, zegt Van der Vegt, maar hij bezweert dat het voortkomt uit het DNA van het bedrijf: "Een familiebedrijf van jonge mensen", zegt hij. "Er zijn veel bedrijven die heel cool naar buiten treden en dan beland je op een saai kantoor. Dat is gewoon kut."

Echt saai wordt het ook niet snel in de branche van de superjachten. Afhankelijk van de grootte van het schip dat wordt gebouwd werkt een team van 15 tot 70 man twee jaar lang continu aan een jacht om het helemaal af te krijgen. Het bouwen gebeurt in Nederland, maar de jachten gaan vaak naar het Caribisch gebied of de Middellandse zee, vertelt De Keizer. Voor alle serviceklussen moeten er dus ook geregeld teams naar zonnige en mondaine oorden vliegen.

Sjoerd en Niels de Keizer.© Hein van den Heuvel Fotografie
Sjoerd en Niels de Keizer.

Derde generatie

De ceo van het miljoenenbedrijf is 35 en hij leidt het bedrijf met zijn broer, 33 jaar oud. Twaalf jaar geleden kwamen zij opeens aan het roer van het bedrijf te staan, toen hun vader plotseling overleed.

Lang werd er niet getwijfeld over hoe het verder moest. Toen ze het slechte nieuws vertelden aan de werknemers waren de reacties 'hartverwarmend', vertelt De Keizer.

De jonge twintigers waren vastbesloten: "Uitbouwen wat pa en opa hebben neergezet." Want de jongste telgen zijn inmiddels de derde generatie. Het bedrijf werd door hun grootvader opgericht in 1965.

Vallen en opstaan

Onder hun leiding groeide het bedrijf van 120 naar 600 mannen en vrouwen. De jonge bazen hebben in die eerste jaren zat fouten gemaakt, en er gaat nog steeds genoeg verkeerd, vertelt de ceo zonder gêne. "Maar we doen het voldoende goed om te kunnen groeien."

Als voorbeeld noemt hij de eerste stapjes naar buitenlandse expansie. In 2009 stond hij naast een Spaanse klant trots te kijken naar bedrijfslogo van wat toen nog 'A. de Keizer elektrotechniek' heette. Tot de Spanjaard vroeg: "What is elektrotechniek?"

"Fuck, goed punt", vat De Keizer zijn gedachten van toen samen. Inmiddels is de naam dus een stuk internationaler.

Maar er gaan ook serieuzere zaken mis. Inschattingsfouten waardoor projecten dreigen mis te lopen bijvoorbeeld. "We zijn ook weleens uit de bocht gevlogen qua investeringen", vertelt de ceo, waardoor er aangeklopt moest worden bij de bank.

Niemand is verrot

Uiteindelijk kwam het tot nu toe altijd goed en groeit het bedrijf als kool onder de broers. De truc is volgens De Keizer niet zo complex: respectvol met elkaar omgaan, lol maken, fouten ruiterlijk toegeven en de overtuiging dat 'niemand in de wereld in de grondhouding verrot is'.

Die lessen leerde De Keizer vroeger aan de keukentafel, vertelt hij, en dat is ook de basis waarop hij nu het bedrijf van zijn vader en grootvader leidt.

Lees meer over
OndernemersZ link in bioOntslagWerkgelegenheid