Telers slaan handen ineen tegen voedselverspilling
Een Nederlandse coöperatie van 54 telers wil haar eigen voedselverspilling tegengaan. Overrijpe tomaten worden nu verwerkt in sauzen en soep. De producten moeten in de tweede helft van het jaar in heel Nederland te koop zijn.
Harvest House heet de vereniging, waarbij 54 telers zijn aangesloten. Ze telen tomaten, komkommers en paprika’s in kassen op bijna duizend hectare grond. De jaarlijkse omzet bedraagt ongeveer 750 miljoen euro. Geen kleine speler dus.
Het percentage groentes dat niet geschikt is voor de retail is laag. Maar door de omvang van de vereniging is het volume hoog. Tijd om daar wat mee te doen. In 2017 ontstond dochteronderneming Food Fellows. Na een periode van product- en merkontwikkeling belanden de eerste producten nu in de schappen.
Welke producten maken jullie?
"We willen gezonde en lekkere producten maken met een hoog percentage groenten", zegt Rogier Hilkes, directeur Food Fellows. "Groenten die anders verspild zouden worden. Bijvoorbeeld tomaten die niet geschikt zijn voor de retail, maar wel prima verwerkt kunnen worden in onze tomatenbasissaus en -soep.
Hetzelfde geldt voor de reststromen van een ander dochterbedrijf, waar groente gesneden wordt voor bijvoorbeeld cateraars. Zo gebruiken we de resten van paprika’s, waar blokjes uit gesneden zijn. Daar maken we, samen met onze tomaten en andere groenten, pastasaus van. Die kruiden we, maar onze producten bevatten verder weinig zout, suiker en vet.
De drie producten worden in transparante cups verpakt voor de verkoop in supermarkten. We slijten onze producten ook in aluminiumzakken van vijf kilo aan grote partijen zoals cateraars, vleesverwerkers en soep- en sausproducenten. Die grote verpakkingen maken we vooral in de zomermaanden; de periode dat er wereldwijd te veel tomaten op de markt zijn."
Nederland en Duitsland
"We willen ons merk eerst in Nederland uitbouwen. Via Harvest House hebben we al veel connecties, maar die contactpersonen gaan vaak alleen over de verse groente. Voor onze producten moeten we meestal praten met een ander."
"Onze soepen en sauzen zijn te koop in enkele lokale supermarkten. We testen nu waar ons product in de winkel moet liggen: bij de groentes, de koelverse producten of tussen de soepen en sauzen.
In de tweede helft van dit jaar moeten onze producten in heel Nederland bij de grote supermarkten verkrijgbaar zijn. En sinds april worden ze ook bij een grote Duitse retailer verkocht. Maar onze focus ligt op Nederland."
Chips en broodbeleg
"We kijken in welke segmenten we kunnen innoveren. Neem bijvoorbeeld paprikachips, een ongezonde snack met 30% vet. Wij willen daar een gezonde variant tegenover zetten, met minder vet en meer groente. Die hopen we in 2020 te presenteren op Fruit Logistica, de grootste groente- en fruitbeurs ter wereld.
Een ander idee is een lichte en verantwoorde vorm van broodbeleg. Ik denk dat we dat binnen twaalf maanden voor elkaar kunnen krijgen, maar misschien ben ik iets te ambitieus.
Andere initiatieven zijn nog in een pril stadium. Onze producten moeten lekker en verantwoord zijn, met een lage hoeveelheid suiker, zout en vet. Met herkenbare ingrediënten uit het keukenkastje en met een hoog percentage groenten. Daar wijken we niet van af. Als het niet lukt binnen die voorwaarden, gaan we het niet maken."
Rogier Hilkes
Directeur Food Fellows
Studeerde commerciële economie in Breda
Levensmotto: 'Als je er niet vrolijk van wordt, dan moet je het niet doen!'
Dit interview is onderdeel van de serie Growing Ideas, waarin we een kijkje nemen in de toekomst van Food & Agri en innovatieve ondernemingen uit deze branche een podium bieden.
Rabobank is een coöperatieve bank. Dit betekent dat wij niets alleen doen, maar altijd met anderen. Om samen wereldwijd oplossingen van klanten op te schalen en door te ontwikkelen. 'Growing a better world together'.