Bedrijven en Pride: meer dan alleen voor de bühne
Grote bedrijven die meevaren met Amsterdam Pride krijgen vaak kritiek dat ze dit vooral zouden doen voor hun eigen imago. Maar dat lijkt een onterechte aantijging, blijkt als RTL Z het vraagt aan LHBTI-werknemers van vier grote deelnemende bedrijven.
De afgelopen jaren was de kritiek op de Amsterdam Pride niet mals. Waar de jaarlijkse botenparade in 1996 niet meer was dan wat bootjes op de gracht van lokale gaybars, zijn volgens critici tegenwoordig grote bedrijven oververtegenwoordigd. En die zouden meer geïnteresseerd zijn in hun eigen imago, dan in de rechten van LHBTI'ers.
Op dat beeld valt wel wat af te dingen, zegt Wouter Neerings van Amsterdam Pride. "Alleen een boot huren, is niet meer genoeg. Bedrijven moeten aantoonbaar beleid hebben voor LHBTI-medewerkers en zich voor hen inzetten. Daarnaast hebben we een commissie opgetuigd waarmee we meerdere bijeenkomsten per jaar hebben om over hoe om te gaan met LHBTI-onderwerpen."
Commercie en Pride
Voor bedrijven die wel willen meedoen maar geen boot willen huren, is er de Pride Business Club. Neerings: "HEMA is bijvoorbeeld een buitengewoon actief lid. Zij hebben geen boot, maar hebben wel t-shirts ontworpen waarvan de opbrengst naar COC Nederland gaat."
Diezelfde Pride Business Club houdt vandaag een bijeenkomst over commercie en pride, waarbij critici met bedrijven in debat kunnen gaan. Neerings: "Ik denk niet dat we de meningen van critici in twee uur kunnen veranderen, maar we kunnen in ieder geval de dialoog aan de oppervlakte krijgen."
Reden voor RTL Z om te spreken met LHBTI-medewerkers van vier verschillende bedrijven die deelnemen aan Pride, over hoe zij merken dat hun werkgever zich voor hun rechten inspant.
Stephan Horn (33) werkt acht jaar bij de Rabobank.
“Bij de Rabobank kan en mag ik volledig mezelf zijn. Daarnaast kan ik als bestuurder van het Roze Rainbow LHBT-netwerk collega’s begeleiden. Onlangs meldde zich bij ons een transgender-collega die vragen had over hoe je een transitie met personeelszaken kan regelen. Het is mooi om daar te kunnen helpen. Ik heb hiervoor in de hotelbranche gewerkt en daar is geaardheid nooit een issue geweest. Maar ik weet ook dat het makkelijker is om in Utrecht jezelf te zijn dan in Jakarta. Daarom vind ik het goed dat Rabobank wereldwijd aan medewerkers laat zien dat ze staat voor inclusiviteit.
Het netwerk bestaat nu acht jaar en is niet iets dat van bovenaf is opgelegd of door marketing is bedacht. Het is juist ontstaan nadat een groepje LHBTI-collega’s iets wilden doen met Pride. Na enkele jaren zelf te hebben meegevaren, staat Rabobank nu haar boot bij Pride af aan LHBTI-organisaties die het zelf niet kunnen betalen om mee te varen. Vorig jaar was dat de stichting Meer dan Gewenst die zich inzet voor roze ouderschap, dit jaar zijn het samenwerkende transgendernetwerken die meevaren onder de naam Trans Pride."
Cella Grobben (51) werkt bijna 27 jaar bij de NS
“Dertien jaar geleden ging ik in transitie, na 36 jaar lang te hebben geworsteld. Ik ben door de NS erg goed geholpen in die periode. Aanvankelijk wil je het liefst je baan opzeggen en ergens anders een heel nieuw leven beginnen. Je denkt dat je je vast niet meer in je sociale en professionele omgeving kan handhaven. Maar de psycholoog die me begeleidde, adviseerde me om juist te blijven omdat het moeilijk is om een nieuwe sociale omgeving op te pakken.
Nu weet ik dat het vooral ingebakken angst was. Het is heel belangrijk dat een bedrijf uitdraagt: hier kan je jezelf zijn en wij accepteren dat. Ik verstuurde een brief naar mijn collega’s en was huiverig voor hun reacties. Maar binnen no time kreeg ik allemaal kaartjes en bloemen. Ik kreeg van de NS de ruimte om de transitie door te maken en daarvan te herstellen – want na de operatie was ik zeker een half jaar niet volledig inzetbaar. Ik heb die ruimte gehad en die moet je ook pakken.
De NS heeft het Trainbow netwerk, waar je ook andere transgenders binnen het bedrijf kan ontmoeten. En ik heb wel eens meegevaren op de boot met Pride. Maar tegenwoordig ga ik niet meer. Ik voel me er niet meer zo thuis nu er zoveel grote bedrijven meedoen. Wel ben ik nog altijd blij met hoe NS met mijn transitie is omgegaan."
Malou van den Berg (35) werkt drie jaar bij ABN Amro
“Afgelopen donderdag kwam ik aan bij het kantoor op de Zuidas en zag hoe de toegangspoort was veranderd in een grote regenboog, inclusief regenboogloper. Ik ben niet snel emotioneel, maar ik kreeg er kippenvel van. Als ik als 15-jarige had geweten dat ik ergens zou werken waar zoveel positieve aandacht voor diversiteit zou zijn, dan had ik me toch een stuk minder zorgen gemaakt om mijn coming-out.
Sinds een jaar ben ik lid van het bestuur van het Gay Bankers Network van ABN Amro. Afgezien van de Pride-campagne organiseren we het hele jaar door activiteiten. Zo hebben we met andere corporate bedrijven een congres georganiseerd waar we het taboe HIV op de werkvloer aankaartten. En ons evenement waar vluchtelingen met een LHBTI-achtergrond hun verhaal vertelden, maakte veel indruk.
In 2017-2018 was er een zaak in Hong Kong die is uitgevochten tot aan het Hooggerechtshof. De partner van een lesbische expat die voor een multinational in Hong Kong werkte, kreeg geen visum toegewezen omdat Hong Kong het homohuwelijk niet erkent. Ik ben heel trots dat ABN Amro zich samen met andere bedrijven heeft ingezet om in die zaak een signaal af te geven dat ze pal voor LHBTI-rechten staan.”
Quint van Twist (44) werkt zes jaar bij Philips.
"Vorige week verscheen ik met regenboog-shirt en regenboogsneakers bij Philips. Ik kreeg alleen maar leuke opmerkingen. Als dat niet zo zou zijn, dan zou ik hier niet werken. Ik ben bij Philips begonnen als Executive Assistant van het hoofd Human Resources. Aanvankelijk hield ik me vooral naast mijn dagtaak bezig met Pride, maar tegenwoordig is het onderdeel van mijn baan geworden. Ik hou me nu als coördinator en projectleider bezig met inclusiviteit en diversiteit van de 78.000 medewerkers van Philips wereldwijd.
Dat heeft niet alleen mijn eigen leven verrijkt, maar ook dat van anderen. Zo hebben we onze Italiaanse collega Marco Consiglio enkele jaren geleden meegenomen op de boot met Pride. Hij was zo geïnspireerd over hoe open de sfeer was, dat hij nu ambassadeur is geworden en zich in Italië heeft ingezet voor de inclusiviteit en diversiteit.
Je merkt dat iedereen bij Philips supertrots is. We vragen medewerkers die met de boot mee willen elk jaar om hun persoonlijke verhalen en ideeën over hoe we het bedrijf inclusiever kunnen maken. Elk jaar lees ik weer verhalen waar ik kippenvel van krijg. Dit jaar kregen we bijvoorbeeld het verhaal van een vrouwelijke werknemer met een 12-jarige dochter die jongen wil worden. Ze zijn erbij op het vipdek."