C&A wil 'tot 100 Duitse winkels sluiten', mogelijk ook Nederlandse
Modegigant C&A begint aan een grote reorganisatie, waarbij tot 100 winkels in Duitsland worden gesloten. Dat is bijna een kwart van de winkels in een van de belangrijkste landen voor het familiebedrijf. C&A sluit tegenover RTL Z niet uit dat ook in Nederland winkels dichtgaan.
C&A, dat nog steeds volledig in handen is van de Duits-Nederlandse oprichtersfamilie Brenninkmeijer, beleeft roerige tijden. Begin vorig jaar circuleerde het gerucht dat de familie het internationale modeconcern wilde verkopen aan Chinese investeerders.
Roerige tijden
In oktober vorig jaar haalde een nieuwe topman, Alain Caparros, de bezem drastisch door het topmanagement. In maart stapte Caparros plotseling zelf op, naar eigen zeggen wegens gezondheidsproblemen.
Over de verkoop van C&A is het afgelopen anderhalf jaar niets meer vernomen. Maar volgens het doorgaans goed geïnformeerde Duitse zakenblad Manager Magazin is de komende sanering van het Duitse winkelnetwerk een gevolg van de mislukking van die verkoop. "Nu moet blijkbaar aan de noodrem getrokken worden", aldus het tijdschrift.
C&A in Nederland
Marketingdirecteur van C&A Benelux Mieke van Groningen ontkent de berichten in de Duitse pers over de Duitse reorganisatie tegenover RTL Z niet. Zij sluit niet uit dat ook Nederlandse winkels dicht moeten.
"Met 117 winkels in Nederland is het openen en sluiten van bepaalde locaties een vast onderdeel van het beheer van de winkelportfolio, waarbij regelmatig op basis van prestaties en markttrends beslissingen worden genomen om relevant te kunnen blijven voor onze klant", aldus Van Groningen.
Clemens en August (C&A) Brenninkmeijer openden hun eerste textielmagazijn in 1841 in Sneek. Tegenwoordig telt C&A 1900 winkels in Europa, Brazilië, Mexico en China, met 51.000 werknemers.
Oubollig imago
C&A zou in Duitsland momenteel met de verhuurders van panden onderhandelen over forse huurkortingen. De modegigant overweegt winkels die geen kortingen krijgen te sluiten.
Twee jaar geleden erkende toenmalig C&A-topman Philippe Brenninkmeijer al dat het niet best ging met C&A. Het concern kampte met omzetdalingen en tegenvallende winstgevendheid, door de concurrentie van discounters en webwinkels en een wat oubollig imago.