Ondernemen

Pakketbezorgers eisen 'eerlijke betaling' PostNL, anders naar rechter

Door Suzanne Blotenburg··Aangepast:
© ANPPakketbezorgers eisen 'eerlijke betaling' PostNL, anders naar rechter
RTL

Pakketbezorgers van PostNL eisen dat het bedrijf voldoende betaalt voor het extra werk dat zij verrichten tijdens de coronacrisis en willen een hoger tarief. Gaat PostNL daar niet op in, dan stapt de branchevereniging naar de rechter.

De Belangenvereniging voor Pakket Distributie (BVPD) stuurde woensdag een brief met de eisen naar Herna Verhagen, de ceo van PostNL. Er geldt een ultimatum: als er voor maandagochtend 9:00 uur geen reactie komt, neemt de vereniging stappen.

'Druk is groot'

Volgens PVBD is de druk op pakketbezorgers groot. Er moeten meer pakketten worden bezorgd nu mensen veel thuiszitten en sommige collega's zitten ziek thuis. "Het is alle hens aan dek", zegt Pieter Paul Slikker, woordvoerder van BVPD. Elke week zouden er 5 miljoen pakketten worden afgeleverd. "Aantallen die we normaal alleen met Kerst halen."

Volgens de branche zijn de tarieven die PostNL hanteert te laag en wordt er al jaren onderhandeld, zonder resultaat. "De opstelling van PostNL tijdens de coronacrisis is wat ons betreft de druppel die de emmer doet overlopen", zegt Slikker.

Postbezorging gaat gewoon door, maar wel voorzichtiger
Lees ook

Postbezorging gaat gewoon door, maar wel voorzichtiger

Tarieven zijn te laag

PostNL maakt volgens de BVPD, die de ondernemers met personeel vertegenwoordigt die pakketten bezorgen, veel gebruik van de diensten van bezorgbedrijven. Zo'n 60 procent van de bezorgers van PostNL zou ondernemer zijn, weet hij. De rest is zzp'er of in loondienst. "We vertegenwoordigen veel kleinere bedrijven met een man of tien aan personeel."

BVPD onderhandelt naar eigen zeggen al sinds 2018 over de tarieven. Die liggen volgens de woordvoerder op gemiddeld 28,50 euro per uur. "Daarvan moeten de bussen, het personeel, de benzine en verzekeringen van worden betaald", zegt hij. Het zou niet genoeg zijn. "Het water staat velen aan de lippen." Een tarief van rond de 33 euro zou beter volstaan, berekende de vereniging.

'Advocaten staan klaar'

Daarbij worden niet alle uren uitbetaald, zegt Slikker. "Als een handscanner een kwartier geen activiteit registreert, dan wordt er geen tijd gerekend. Even in en uitladen of filerijden kost de ondernemer zo geld. De scanners worden gebruikt bij het inladen en afleveren van pakketten. Ook het checken van ID-bewijzen kost volgens Slikker veel tijd.

Een voordeel: door de coronacrisis zijn mensen vaker thuis en kunnen bezorgers makkelijker pakketten afleveren. Maar genoeg is het volgens de branche niet. "De advocaten staan al klaar, want de maat is vol", zegt Slikker. Ook een klacht indienen bij de ACM behoort tot de mogelijkheden. "Wegens misbruik van een machtspositie."

PostNL kon nog niet direct reageren op de brief van PVDB, maar zegt dat wel spoedig te doen. Na de cao-onderhandelingen van vorig jaar beloofde het bedrijf al 500 extra pakketbezorgers in dienst te nemen om de werkdruk in de sector te verlagen.

Door de coronacrisis ziet PostNL ook grote drukte bij de pakketbezorgers. Het bedrijf wil de diensten zoveel mogelijk op normale voet doorzetten.

Lees meer over
PostNLCovid-19